< Terug naar vorige pagina
Onderzoeker
Evelien Bracke
- Trefwoorden:Griekse mythologie, kinderarmoede, onderwijsgelijkheid, vakdidactiek klassieke talen
- Disciplines:Klassieke literatuur, Taalwetenschappen niet elders geclassificeerd, Culturele participatie
Affiliaties
- Vakgroep Taalkunde (Departement)
Lid
Vanaf1 aug 2021 → 31 jan 2023 - Vakgroep Letterkunde (Departement)
Lid
Vanaf1 nov 2018 → Heden
Projecten
1 - 2 of 2
- Fonds Alexis Liénard: "Oude Grieken – Jonge Helden: Oudgriekse taal en mythologie voor kansarme leerlingen van de basisschool"Vanaf21 mrt 2022 → 20 mrt 2023Financiering: Stichtingen, fondsen e.d. met wetenschappelijk oogmerk
- De transfereffecten van de studie van Latijn & Grieks op taalvermogen en cognitie: een longitudinale studie in het Vlaamse secundair onderwijsVanaf1 jan 2021 → HedenFinanciering: FWO Onderzoeksproject (incl. WEAVE projecten)
Publicaties
1 - 10 van 14
- Classics at primary school : a tool for social justice(2022)
Auteurs: Evelien Bracke
- The impact of learning Latin on school pupils : a review of existing data(2020)
Auteurs: Evelien Bracke, Ceri Bradshaw
Pagina's: 226 - 236 - De impact van Oudgriekse studie op kansarme leerlingen : participatieverruiming in het lagere scholenproject Oude Grieken - Jonge Helden(2020)
Auteurs: Evelien Bracke
Pagina's: 90 - 103 - Narrative manipulation of Medea and Metis in Hesiod’s Theogony(2019)Series: Ancient Narrative Supplement
Auteurs: Evelien Bracke, Ian Repath, Fritz-Gregor Herrmann
Pagina's: 13 - 32 - Between cunning and chaos : Metis(2019)
Auteurs: Evelien Bracke, Christopher Stray, Michael Clarke, Joshua Katz
Pagina's: 226 - 242 - Klassieke talen en kansarmoede : een pilootproject Oudgrieks in het lager onderwijs(2019)
Auteurs: Evelien Bracke
Pagina's: 169 - 178 - Taking classics into communities(2018)
Auteurs: Patrick Ryan, Francesca Richards, Evelien Bracke, Arlene Holmes-Henderson, Steven Hunt, Mai Musié
Pagina's: 187 - 204 - Naar een democratisering van klassieke talenonderwijs? Praktische voorbeelden van differentiatie en dekolonisatie uit het Verenigd Koninkrijk(2017)
Auteurs: Evelien Bracke
Pagina's: 16 - 22 - Klassieke talen in crisis?! Internationale perspectieven(2017)
Auteurs: Evelien Bracke
Pagina's: 87 - 96 - The role of university student teachers in increasing widening participation to classics(2016)
Auteurs: Evelien Bracke
Pagina's: 111 - 129