< Terug naar vorige pagina

Project

Queering the censuur: een (zelf)onderzoek vanuit het ik-perspectief van een experimentele filmmaker in Vietnam.

Vanuit mijn eerste-persoon perspectief als queer experimentele filmmaker, stelt dit project de vraag hoe wij, de gemeenschap van Vietnamese radicale audiovisuele kunstenaars, te maken hebben gehad met verschillende soorten censuur opgelegd door de Vietnamese overheid, samenleving en onszelf. Ik werk buiten de radar in Vietnam, waar queer lichamen en vrijheid van meningsuiting praktisch onbestaande zijn. Ik vertegenwoordig de nieuwe stem van queer kunstenaars die grenzeloze esthetische keuzes maken om onbeschaamd expliciet lichamen te tonen. Ik heb ook kritiek geuit op mijn sociale systeem door middel van onpersoonlijke esthetische strategieën. Ik situeer me in een gemeenschap van hedendaagse Vietnamese radicale audiovisuele kunstenaars. De losjes verbonden gemeenschap kan worden onderverdeeld in drie subgroepen: indie arthouse filmmakers, sociaal activistische documentaire filmmakers en experimentele filmmakers. De laatste groep omvat mezelf en enkele anderen. We produceren niet alleen audiovisuele kunstwerken zonder ons te conformeren aan de propagandistische ideologie van de Vietnamese staat die wordt geleid door de communistische partij, maar we zijn ook financieel onafhankelijk van de commerciële filmmarkt. Ik heb te maken gehad met drie lagen van censuur: de regulerende van de regering, de morele vermomd als vanzelfsprekende veronderstellingen van de Vietnamese samenleving, en mijn zelfcensuur. In mijn gemeenschap worden onze creatieprocessen, filmwerken, auteursstemmen, het leven van filmmakers, onze gemeenschapscentra en ecologische ketens ook gecensureerd, onderdrukt, gewist, verboden, bedreigd, gestraft, gesloten of vernietigd door verschillende overheidscensuurinstanties. Toch is de situatie niet langer een eenrichtingsverkeer door de octopusarmen van de censoren in het digitale tijdperk. Het is nu een open slagveld geworden voor het claimen van artistieke, persoonlijke en nationale identiteiten, door middel van vele push-and-pull-factoren, waarin wij - de kunstenaars van dit onderzoeksproject - niet louter worden behandeld als conventionele underdogs. Dit project maakt gebruik van queertheorieën, avant-gardetheorieën en censuurtheorieën. Het past methodologieën toe van first-person documentaire, found-footage-collage, documentaire met fictieve elementen en op performance gebaseerde video. Het doel is om de voortdurende ontmoetingen tussen de gecensureerden en de censoren in Vietnam minutieus te onderzoeken. Het kan in detail andere vragen beantwoorden, zoals hoe verschillende soorten censuur zich hebben genesteld in onze vroegere en huidige audiovisuele kunstwerken. Welke varianten van identiteiten zijn er op microniveau geboren op het Vietnamese scherm en in de samenleving? Hoe weerspiegelt deze specifieke situatie van filmcensuur op macroniveau het ware systeem van een turbulente samenleving? Afgezien daarvan, hoe zullen bepaalde artiesten zoals ik omgaan met deze censuur en deze overstijgen, terwijl ze nieuwe grensoverschrijdende audiovisuele werken creëren in verschillende formaten op Vietnamees grondgebied? Het project zal resulteren in een experimentele speelfilm van minimaal 75 minuten met vier grote delen gebaseerd op bovengenoemde methodieken. Het hele project is ontworpen vanuit de eerste-persoon protagonist die zijn eigen queer auteur is. Op die manier brengt het nieuwe inzichten over perspectieftheorie in audiovisuele verhalen. Door een camera in de handen van de gecensureerden te geven, onderzoekt het project de rol van hen die in de internationale censuurliteratuur zijn verwaarloosd en heroverweegt het hoe camera's zelfredzaamheid kunnen teweegbrengen. Door de autobiografie en de sekse van de hoofdauteur te erkennen, articuleert het project de avant-garde rol van queer kunstenaars in onze artistieke ecosystemen. Politiek gezien ondermijnt deze blik het vooroordeel waarbij queer lichamen tot slachtoffer worden gemaakt in onze samenlevingen.
Datum:1 dec 2022 →  Heden
Trefwoorden:STUDIES M.B.T. SEKSUELE DIVERSITEIT, DOCUMENTAIRE, EXPERIMENTELE CINEMA
Disciplines:Documentaire, Experimentele film, Podiumkunst
Project type:Samenwerkingsproject