< Terug naar vorige pagina

Project

SRP-Onderzoekszwaartepunt: Strategisch Zwaartepunt in media-economie: Algoritme-gedreven media-industrieën en hoe ze waarde in kleine mediamarkten herdefiniëren (SRP81)

De distributie en consumptie van media (films, nieuws, tv) kenmerken zich steeds meer door het gebruik van algoritmen. Algoritmen vergemakkelijken het samenstellen van grote on-demand catalogi (bijvoorbeeld voor streamingdiensten zoals Netflix of platforms voor het delen van video's zoals YouTube). Door het analyseren van gebruikersgegevens, bieden ze ook gepersonaliseerde aanbevelingen voor inhoud (bijvoorbeeld nieuws stukken/onderwerpen, series/films om naar te kijken, onderwerpen/genres om te 'ontdekken' etc.). Echter, die algoritmen geven niet alleen aanleiding tot nieuwe bedrijfsmodellen voor zowel de nieuwe platformen als traditionele mediaspelers (kranten, omroepen), ze zijn ook berucht om hun technologische complexiteit en opzettelijke ondoorzichtigheid. Deze derde SRP in Media Economie richt zich op wat men de algoritmisering van media-industrieën noemt, en de manieren waarop noties van 'meerwaarde' getransformeerd worden door het gebruik van algoritmen. Het onderzoek vindt plaats binnen het bredere veld van media- en communicatiestudies, meer in het bijzonder de onderzoeksvelden media-economie, politieke economie, innovatiestudies en mediabeleid. Recent academisch onderzoek toonde al dat de studie van algoritmen door de complexiteit van algoritmen en de beperkte publiek beschikbare gegevens over hoe algoritmen werken, verregaande specialisatie en diepte vereist. Binnen deze SRP analyseren we algoritmen binnen drie sectoren: nieuwsmedia, publieke omroepen en streamingplatformen. Binnen elk onderzoeken we zowel de mediabedrijven als media-inhouden, het publiek en het mediabeleid, en vooral, de samenhang tussen die verschillende niveaus. Het onderzoek hanteert kwalitatieve en kwantitatieve methoden, en wil vergelijken tussen sectoren maar ook tussen landen, en wil diepgaand onderzoek doen binnen mediabedrijven zelf. De methoden die we daarbij gebruiken variëren van diverse gevestigde waarden binnen sociaalwetenschappelijk onderzoek waar SMIT-onderzoekers al lang mee vertrouwd zijn (dagboekstudies, expertinterviews, documentanalyse), maar daarnaast investeren we ook in nieuwe digitale wetenschappelijke methoden, zoals experimenten en digitale data-analyse. De inzichten uit het SRP-programma zullen een essentiële academische bijdrage leveren en stellen SMIT en haar Media & Society-programma in staat een internationaal toonaangevend te worden in de studie van algoritmen en media. Bovendien zal het mediaspelers de nodige kennis verschaffen over het gebruik en de effecten van algoritmen op mediaproductie, -distributie en - consumptie. De bevindingen kunnen beleidsmakers helpen bij het formuleren van wetgeving die de implementatie en het gebruik van algoritmen en aanbevelingssystemen nauwkeurig zal meten en efficiënt(er) kan reguleren.
Datum:1 nov 2022 →  Heden
Trefwoorden:communication sciences
Disciplines:Communicatiewetenschappen niet elders geclassificeerd