< Terug naar vorige pagina

Project

The Fourth-Wave Feminist Biopic: representatie, productie en receptie.

De #MeToo hashtag is niet meer weg te denken sinds Alyssa Milano hem in 2017 voor het eerst postte op Twitter. De hashtag werd wijdverspreid nadat Hollywoodproducer Harvey Weinstein door vele vrouwen beschuldigd werd van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Op dat moment was Weinstein medevoorzitter van Miramax, een filmproductiebedrijf dat bekend staat voor zijn populaire biografische films. Het prestigieuze maar zeer weinig bestudeerde biopicgenre vormt een ideale casus om de reactie van de filmindustrie op de #MeToo-beweging en de bredere vierde golf van het feminisme te onderzoeken. Het doel van dit project is om te onderzoeken hoe de socioculturele context van de vierde feministische golf in verband staat met de (1) representatie, (2) productie en (3) receptie van hedendaagse Engelstalige biopics (2010-2022). De hoofdhypothese van dit project is dat veel biopics uit het voorbije decennium vernieuwende verhaallijnen en representaties van genderidentiteiten presenteren waarin onder andere empowerment, collectivisme en intersectionaliteit centraal staan. Deze elementen werden gevormd door en dragen tegelijk bij tot de vierde golf van het feminisme. Deze trend heeft geleid tot het ontstaan van wat ik de 'fourth-wave feminist biopic' noem. Dit onderzoeksproject verbindt het studieveld van biopicstudies met dat van feministische studies, terwijl het traditionele representatie-analyses op innovatieve wijze combineert met productie- en receptieonderzoek.
Datum:1 nov 2022 →  31 okt 2023
Trefwoorden:FEMINISME, CINEMA
Disciplines:Visuele communicatie, Culturele media, Gender en media, Filmstudies, Visuele culturen