< Terug naar vorige pagina

Project

Steun voor klimaatmaatregelen en de rol van informatie.

Gebrek aan publieke steun voor drastische maatregelen om klimaatverandering aan te pakken is een kernprobleem voor het huidig klimaatbeleid. In dit doctoraatsproject bestudeer ik de Belgische publieke opinie met betrekking tot klimaatverandering en klimaat beleid, met een speciale aandacht voor de rol van (correcte, effectieve) informatie. Dit project bestaat uit vier studies die geïntegreerd zijn en cumulatieve op elkaar verder bouwen. (1) Aan de hand van een survey bekijk ik verschillende informatiebronnen (traditionele media, sociale media en interpersoonlijke netwerken) die mensen gebruiken om zich te informeren over klimaatverandering en klimaatbeleid; ik correleer mediagebruik met de klimaatkennis, -attitudes en -gedrag van individuen en bouw op basis hiervan een typologie op. (2) De klimaat 'frames' die beleidsmakers en politieke actoren gebruiken, worden onderzocht door middel van een inhoudsanalyse; ik kijk naar argumenten die worden gebruikt in partijprogramma's, regeringsakkoorden, kranten en op Twitter. (3) Ik onderzoek het effect van (tegen)frames op steun voor klimaatbeleid aan de hand van een reeks survey-experimenten waarbij respondenten worden blootgesteld aan verschillende enkelvoudige (tegen)frames, combinaties van frames en tegenframes, en afzenders van de frames. (4) Ik onderzoek of framing effecten geconditioneerd worden door de sociale groepsidentificatie van individuen, zowel partij-identificatie als ruimer, en hun klimaatvooringenomenheid.
Datum:1 nov 2022 →  Heden
Trefwoorden:FRAMING, STEMGEDRAG, KLIMAATBELEID, PUBLIEKE OPINIE
Disciplines:Politieke communicatie, Politiek engagement, politieke participatie, Politieke psychologie, Publieke opinie, Stemgedrag