< Terug naar vorige pagina

Project

Het gebruik van Virtual Reality om het aanleren van Basic Life Support te verbeteren

De overlevingskansen na een hartstilstand zijn sterk afhankelijk van de tijd alvorens een omstaander start met correcte reanimatie. Zo spelen o.a. een mentale drempel om over te gaan tot reanimatie en een correcte uitvoering van de reanimatietechniek onder stress of een niet-standaard situatie een rol in de overlevingskansen van het slachtoffer. Virtual Reality is een veelbelovende onderwijsvorm om reanimatie aan te leren, omdat men scenario’s kan creëren die heel nauw aansluiten op de realiteit. Het doel van dit onderzoek is de effectiviteit van Basic Life Support-training in VR onderzoeken: Enerzijds of BLS-training in VR bijdraagt tot correcte uitvoering van de reanimatietechniek, anderzijds of training in een VR-omgeving een verhoogde stress met zich meebrengt zoals tijdens een echte interventie. Dit laatste is waardevol om te leren omgaan met deze stress in een gecontroleerde omgeving. Een laatste doelstelling binnen dit project is onderzoeken welke parameters binnen de VR-training een impact hebben op de effectiviteit van de training. De onderzoeksresultaten uit dit project zullen verder bijdragen tot de optimalisatie van een VR-applicatie voor BLS. Dergelijke applicatie kan een effectieve en kosten efficiënte methode voor reanimatietraining zijn, die breed inzetbaar is. 

Datum:19 sep 2022 →  Heden
Trefwoorden:Education, Cardiopulmonary Resuscitation, Basic Life Support, Virtual Reality, VR, BLS, CPR
Disciplines:Spoedgevallen, Cardiologie, Curriculum en pedagogiek van geneeskunde, verpleegkunde en gezondheidswetenschappen, Virtual reality en gerelateerde simulatie
Project type:PhD project