< Terug naar vorige pagina

Project

EXperimenteren met leefstraten om stedelijke mobiliteit te TRAnsformeren (EX-TRA). (EX-TRA)

In heel Europa proberen steden hun afhankelijkheid van automobiliteit radicaal te verminderen om een hele reeks duurzaamheidsuitdagingen aan te gaan. Twee belangrijke tekortkomingen belemmeren echter deze inspanningen op weg naar een 'post-auto' stad: ten eerste ontbreekt het aan een proactieve visie op steden die niet alleen duurzaam zijn, maar ook toegankelijk zonder auto, en ten tweede ontbreekt het aan effectieve strategieën om om te gaan met sterke, ingebouwde systemische weerstand tegen een verandering van de status quo. Dit project zal kennis genereren om deze tekortkomingen aan te pakken. Centraal in de aanpak van EX-TRA staan transitie-experimenten in stadsstraten, of 'opzettelijke, tijdelijke veranderingen in straatgebruik, regulering en/of vorm, gericht op het verkennen van systemische verandering in de richting van een 'post-auto' stad'. Door middel van 'urban living labs' in Amsterdam, Bologna, Milaan, Gent, München en Londen zullen we inzichten genereren in: (1) mogelijke combinaties van fysiek ontwerp en regelgeving die de soorten gebruik en inclusiviteit onder gebruikers van stadsstraten vergroten; (2) vervoers- en landgebruiksvoorwaarden met het oog op het mogelijk maken en verbeteren van de loop- en fietsbereikbaarheid in stadswijken; (3) gedeelde mobiliteitsplatforms en opties voor micro mobiliteit en vrachtvervoer die aantrekkelijke straten en toegankelijke wijken aanvullen; en (4) veranderingsstrategieën die de overgang naar een 'post-auto'-stad kunnen versnellen. Specifiek zal UGent een Agent-Based Model (ABM) ontwikkelen, en daarvoor zijn verplaatsingsdagboekgegevens een primaire bron. UGent focust op 3 taken. Taak 1: Ontwikkeling van computationele methodologie Ontwikkeling van een 'Alternative Mobility Options Open Online Expert Tool', een combinatie van data-analyse en simulatie om de mobiliteits- en bereikbaarheidseffecten van gedeelde mobiliteitsplatformen, micromobiliteit en vrachtvervoeroplossingen te beoordelen. Er zal een Agent-Based Model (ABM - zie bv. Dlugosch et al., 2020) worden ontwikkeld, met gebruikmaking van open-source software (bv. Multi-Agent Transport Simulation) en een aangepast, op Python gebaseerd ABM. Een eerste versie zal in maand 10 worden ontwikkeld voor toepassing in taak 2. De impact van de experimenten in de testbeds zullen de methodologie valideren en helpen verfijnen. De UGent zal de methodologie ontwikkelen, met input van andere academische partners die deeluitmaken van het EX-TRA consortium Taak 2: Toepassing van de computermethodologie Gebruik van de methodologie ontwikkeld in taak 1 om de impact te simuleren van gedeelde mobiliteitsplatformen en oplossingen voor micro-mobiliteit en vrachtlevering in de proefbedlocaties op (i) verplaatsingsgedrag en gebruik van de openbare ruimte, en (ii) toegang tot wijkmogelijkheden voor verschillende gebruikers. De resultaten van de simulatie zullen gebruikt worden om het ontwerp van straatexperimenten en begeleidende maatregelen in de testbeds te onderbouwen. Toepassing door UGent, in samenwerking met lokale academische partners Taak 3: Richtlijnontwikkeling Op basis van de bevindingen in taak 2 zullen beleidsrichtsnoeren worden ontwikkeld in workshops met lokale belanghebbenden (stad Gent, anderen). Een speciale focus zal liggen op hoe gedeelde mobiliteitsplatformen en oplossingen voor micro-mobiliteit en vrachtlevering de toegang tot diensten (bv. gezondheid, onderwijs, kleinhandel, openbaar vervoersknooppunten) kunnen uitbreiden voor verschillende gebruikersgroepen en zo sociaal duurzame ontwikkeling en gender-sensitieve mobiliteitsplanning kunnen verbeteren. Samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Gent en de UGent met betrekking tot gegevensuitwisseling van het mobiliteitsonderzoek van 2018. 5/6 Lokale partners zullen workshops organiseren om de richtlijnen te ontwikkelen met lokale stakeholders. De UGent zal de resultaten verzamelen en integreren.  

Datum:1 apr 2021 →  Heden
Trefwoorden:straatexperimenten, MATSIM
Disciplines:Geografie van mobiliteit en transport, Economische geografie, Menselijke geografie niet elders geclassificeerd