< Terug naar vorige pagina

Project

Vrouwen in Academia? Een genderanalyse van de kennisoverdracht in vroegmoderneuniversiteitssteden in de Lage Landen (Leuven & Leiden, 1575-1675)

Dit project onderzoekt de rol van vrouwen in vroegmoderne universiteitssteden om het effect van
gender op de circulatie van kennis te begrijpen. Het ontwaren van vrouwen in de academie in het
verleden draagt bij aan een inclusiever gevoel van verbondenheid in het heden. Door de 'katholieke'
Universiteit Leuven te vergelijken met de 'calvinistische' Universiteit Leiden (1575-1675) wordt de
impact van sociale, culturele en religieuze variabelen op de agency van vrouwen in kaart gebracht
middels 3 doelstellingen: 1) de identificatie van vrouwen in universiteitssteden Leuven en Leiden; 2)
onderzoeken hoe vrouwen deelnamen aan de kennisoverdracht; En, 3) een analyse van de impact
van gender op de overdracht van kennis. Het combineert daarbij op interdisciplinaire wijze
benaderingen uit de kennisgeschiedenis, boekgeschiedenis en genderstudies. De vrouwelijke
‘kennisagenten’ worden eerst ontwaard in universiteitsarchieven en bibliografische databanken, om
vervolgens de deelname van vrouwen aan de circulatie van kennis in academische huishoudens,
drukkerijen en via patronage te onderzoeken in narratieve bronnen. Tot slot, past dit project een
intersectionele benadering toe om de agency van vrouwen in vroegmoderne universiteitssteden te
analyseren.

Datum:1 nov 2021 →  Heden
Trefwoorden:Gender History, History of Knowledge, University of Leuven, University of Leiden, Early Modern History
Disciplines:Cultuurgeschiedenis, Vroegmoderne geschiedenis
Project type:PhD project