< Terug naar vorige pagina

Project

'Klaar om te spelen?’ – Een analyse van gokelementen in videospelen vanuit een kinderrechtenperspectief

Het doel van het onderzoek is om de rechtspositie van kinderen in een veranderende videospel-omgeving te beschrijven, analyseren en evalueren. Gokelementen zoals 'lootboxes', virtuele casino's of 'skin betting' worden steeds meer geïntegreerd in videospelen, die tegelijk steeds meer gespeeld worden door minderjarigen. Dit veroorzaakt een vervagende grens tussen gamen en gokken, wat op zijn beurt mogelijks de kwetsbare positie van kinderen als consumenten en gegevensbeschermingssubjecten in gevaar brengt. Om dit doel te bereiken wordt een kinderrechtenperspectief aangenomen doorheen het onderzoek, gefocust op de relevante kinderrechten zoals het recht om te spelen, het recht op privacy of het recht op bescherming tegen economische exploitatie (zoals geïntegreerd in de VN Kinderrechtenconventie). De eerste fase van het onderzoek beschrijft het bestaande wettelijk kader toepasselijk op de veranderende videospelomgeving (inclusief zelf- en co-reguleringsmechanismen); de tweede fase analyseert en evalueert de verschillende gokelementen in videospelen gebaseerd op het bestaande wettelijke kader, aan de hand van case-studies. In de laatste fase, afhankelijk van de resultaten van de case-studies, zullen aanbevelingen worden gemaakt voor het opzetten van een toekomstig wettelijk kader dat voldoende bescherming en respect moet bieden voor kinderrechten.

Datum:18 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:gaming, gambling, videogames, child, lootbox, childrights
Disciplines:Metarecht niet elders geclassificeerd, Mensenrechtenwetgeving
Project type:PhD project