< Terug naar vorige pagina

Project

Engels als instructiemedium in hoger onderwijs: Academische prestatie en studentfactoren.

In de afgelopen decennia is er sprake van een toename van het Engels als medium of instruction (EMI) -programma's in het hoger onderwijs. Niettemin blijft de vraag of EMI een (negatieve) impact heeft op de academische prestaties (bijv. Testscores of cursuscijfers) in vergelijking met onderwijs in de moedertaal. In het huidige project zullen we verschillende onderzoeken uitvoeren, met behulp van verschillende onderzoeksmethoden, om (a) de relatie tussen de onderwijstaal en de academische prestatie te onderzoeken, (b) de bemiddelende rol van cognitieve processen (zoals geheugenprocessen) en studentfactoren (zoals motivatie en taalvaardigheid) voor deze relatie, en (c) de ontwikkeling van deze studentfactoren in EMI versus niet-EMI-onderwijs. Hiertoe zullen we laboratoriumexperimenten van tekststudie uitvoeren onder gecontroleerde omstandigheden, maar ook zowel een longitudinale studie als een interventiestudie in echte klaslokalen. Verder zullen we een big data-analyse uitvoeren van een database met duizenden records van studentprofielen (bijvoorbeeld SES, motivatie, taalvaardigheid, vooropleiding, cognitieve vaardigheden, enz.) En cijfers voor EMI- en niet-EMI-cursussen. Deze database zal ons in staat stellen om algemene trends in EMI versus niet-EMI-educatie te identificeren, maar ook om specifieke studentfactoren die de relatie tussen onderwijstaal en academische prestaties bevorderen, nader te onderzoeken. In totaal zullen deze studies bijdragen aan zowel het theoretische als het praktische domein van EMI-educatie.

Datum:1 okt 2018 →  31 jan 2021
Trefwoorden:Engels, instructiemedium, hoger onderwijs
Disciplines:Methodologie van pedagogisch en onderwijskundig onderzoek, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen niet elders geclassificeerd, Onderwijscurriculum niet elders geclassificeerd, Onderwijssystemen niet elders geclassificeerd, Specialistische studies in het onderwijs niet elders geclassificeerd