< Terug naar vorige pagina

Project

Milieu- en economische evaluatie van innovatieve batterijtechnologieën

Een circulaire economie vereist sectoroverschrijdende samenwerking en optimalisatie om de productlevensduur te verlengen en de milieu-impact te verminderen die wordt gegenereerd tijdens de productie, levensduur en verwijdering. Deze complexiteit vraagt om holistische benaderingen die rekening houden met de gehele waardeketen, evenals de langetermijneffecten, om verbeteringsmogelijkheden correct te identificeren en om verschillende opties te evalueren. Het Europese Horizon 2020-project Si-DRIVE (silicium-alloying-anodes voor hoge-energiedichtheidsbatterijen bestaande uit Lithium Rich-kathodes en op veilige ionen gebaseerde op vloeistof gebaseerde elektrolyten voor verbeterde hoge-prestatie-prestaties) zal innovatieve batterijtechnologieën ontwikkelen en evalueren. Binnen Si-DRIVE is de verantwoordelijkheid om milieu-impact en duurzaamheidbeoordeling uit te voeren van de volledige levenscyclus van deze innovatieve batterijtechnologieën. In eerste instantie moet het proefschrift zich richten op het beoordelen van de duurzaamheid van de materialen die vaak worden gebruikt tijdens de productie om de impact te evalueren van het vervangen van kritieke materialen, zoals kobalt, door niet-kritische doteermiddelen. Wanneer tijdens het project meer informatie over de nieuwe productieprocessen beschikbaar komt, zou de focus van het onderzoek moeten verschuiven naar het uitvoeren van continue duurzaamheidsbeoordelingen langs de ontwikkeling van groene productiestrategieën. Aangezien bestaande databases niet de gegevens bevatten voor de productie van de innovatieve kathodische materialen die in het project zijn bestudeerd, worden samenwerkingen met andere projectpartners opgezet om deze informatie te verzamelen. Ten slotte moet het proefschrift bestaande LCA-methodologieën uitbreiden om rekening te houden met toekomstige opschaling van laboratoriumschaal naar continue productieomgevingen. De uiteindelijke output zou zijn om de milieueffecten van reparatie, hergebruik en recycling voor verschillende scenario's aan het einde van de levensduur van de batterij te evalueren. Naast de milieueffectbeoordeling moet de output van het proefschrift ook bijdragen tot de evaluatie van de levenscycluskosten en de analyse van bedrijfsmodellen om de commerciële levensvatbaarheid van de Si-DRIVE-technologieën te waarborgen.

Datum:21 mrt 2019 →  21 mrt 2023
Trefwoorden:Life cycle assessment, Battery, Life cycle costing
Disciplines:Life cycle engineering
Project type:PhD project