< Terug naar vorige pagina

Publicatie

De professionele identiteit van lerarenopleiders

Boekbijdrage - Hoofdstuk

Het opleiden van leraren wordt steeds meer erkend als een eigenstandig beroep. Onder de noemer van de 'professionele identiteit' van lerarenopleiders wordt datgene wat de eigenheid uitmaakt van het professionele handelen van lerarenopleiders samen gebracht. De vraag is echter wat de precieze inhoud is van deze professionele identiteit? En hoe deze identiteit zich ontwikkelt doorheen de loopbaan? Deze vragen staan centraal in deze bijdrage. Het bestaande onderzoek wordt samengevat in drie onderzoekslijnen die elk belangrijke inhoudelijke en conceptuele bouwstenen aanleveren voor een omvattend beeld van de professionele identiteit van lerarenopleiders. Het betreft, op de eerste plaats, onderzoek dat vanuit een demografisch perspectief tracht in kaart te brengen wie precies wanneer als opleider de lerarenopleiding binnenkomt. Ten tweede, gaat het om interpretatieve gevalsstudies naar de inhoud en kenmerken van de professionele identiteit van lerarenopleiders. En als derde, onderzoek dat focust op de ontwikkeling van de professionele identiteit van lerarenopleiders. Elke onderzoekslijn maakt duidelijk dat de persoon van de lerarenopleider, wie of wat iemand is, respectievelijk hoe iemand zichzelf ziet, ertoe doet, en dit zowel voor de lerarenopleider zelf als hun leraren-in-opleiding.
Boek: Kennisbasis 2016 -2010. Katern 1: De Lerarenopleider
Pagina's: 29 - 40
Jaar van publicatie:2016
Toegankelijkheid:Closed