< Terug naar vorige pagina

Project

Cognitieve inspanning in context

Snel en flexibel aanpassen aan conflicterende situaties is cruciaal voor bijna al onze dagelijkse activiteiten. Wanneer we conflict ervaren, moeten we een cognitieve inspanning uitoefenen om dit conflict te overwinnen. Binnen dit wetenschappelijke domein werd tot nu toe over het hoofd gezien dat we dit doen in een complexe context. Dit vraagt om een grondige verkenning van hoe cognitieve inspanning zich gedraagt in deze context. Het overkoepelende doel van dit project bestaat uit het bestuderen van taakgerelateerde, dynamische, sociale en ontwikkelingsaspecten van cognitieve inspanning. Indien cognitieve inspanning fluctueert met deze contextuele aspecten, dan moeten we ons bovendien automatisch afvragen of en hoe we deze context kunnen vormgeven om cognitieve inspanning te stimuleren. Om deze doelen te bereiken zullen we gedragsstudies integreren met psychofysiologische methoden (EEG, fMRI, pupillometrie). Deze doelen zullen leiden tot theoretische en toegepaste vooruitgang. Samen zullen ze aanleiding geven tot een nieuwe contextuele visie op cognitieve inspanning. Dit project beoogt om een koploper te zijn in het introduceren van in-context theorie, waar constructen en processen bestudeerd worden vanuit een breder perspectief, waardoor we sterker benaderen hoe ze zich gedragen in het dagelijks leven.
Datum:1 okt 2018 →  30 sep 2020
Trefwoorden:cognitive effort
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen, Biologische en fysiologische psychologie, Algemene psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen