< Terug naar vorige pagina

Project

DayGlo-wende in de kunst, markering van de impact van daglicht fluorescerende materialen in de New Yorkse kunst van de jaren '60 en '70.

Dit onderzoek richt zich op kunst gemaakt in New York in de jaren 60 en 70 met fluorescerende kleuren (Dayglo). Dit onderwerp is quasi verwaarloosd in de kunsthistorische literatuur, waardoor de impact die het heeft gehad op de geschiedenis van kunst en kunstkritiek, niet is bepaald. Eerdere historische en materiaaltechnische analyses van het gebruik van fluorescerende kleuren door Herb Aach en Frank Stella zullen het uitgangspunt zijn. Deze worden uitgebreid en verder uitgewerkt. Ik zal dan New York-kunstenaars beschouwen die in dezelfde periode actief waren, zoals Donald Judd, Dan Flavin, Fred Sandback en Keith Sonnier. Om de selectie van werken te bespreken, moet een nieuwe taal worden ontwikkeld. Deze taal zal worden ontwikkeld door middel van archiefonderzoek, analyse van kunsthistorische literatuur, materiaaltechnisch onderzoek en henomenologisch onderzoek. In dit stadium zal er gefocust worden op een voorlopige taxonomie of fluorescente fenomenen in de kunst, die zullen worden uitgebreid en herzien in perceptuele psychologie en geïntegreerd in de nieuwe taal. Dit zal een correcte beoordeling van de werken mogelijk maken. Op basis hiervan wordt de plaats van fluorescentie in het oeuvre van de kunstenaars overwogen, samen met een herevaluatie van de kunstkritiek van de jaren 60 en 70.
Datum:1 okt 2018 →  30 sep 2020
Trefwoorden:FLUORESCERENDE MATERIALEN
Disciplines:Conservatie-restauratiewetenschappen, Geschiedenis van de kunsten
Project type:Samenwerkingsproject