< Terug naar vorige pagina

Project

Cognitieve en neurale plasticiteit bij volwassenen met verworven taal- en leesstoornissen: Een tablet-gebaseerde interventiestudie

Na een beroerte wordt er bij 25% van de patiënten taalproblemen vastgesteld, afasie genaamd. De negatieve impact op de communicatie en psychosociaal welbevinden kan verminderd worden via taaltherapie, maar intensief oefenen is hiervoor cruciaal. In dit onderzoek gebruiken we tablet-gebaseerde training die omwille van zijn interactief, adaptief en zelfstandig karakter de intensiteit van oefenen kan opdrijven. We rekruteren hiervoor 60 patiënten met een linker ischemisch hersenletsel, die vervolgens random verdeeld worden over een fonologische training (letter-klank-koppeling game), een semantische training (categorisatie game) of geen training (om spontaan herstel in kaart te brengen). Via pre- en post-training metingen (gedragsmatig en MRI), willen we inzicht verkrijgen in de training-geïnduceerde cognitieve en neurale veranderingen. Deze informatie is van belang om te bepalen of therapie best focust op remediëring of compensatie.
Datum:1 okt 2016 →  30 sep 2018
Trefwoorden:reading problems
Disciplines:Otorhinolaryngologie, Spraak-, taal- en gehoorwetenschappen