< Terug naar vorige pagina

Project

De groei in rationaliteit: Een onderzoek naar leerlingen hun conceptuele verandering van een naïef getalconcept van een rationaal getal tot het wetenschappelijk correcte concept.

Een goed begrip van rationale getallen is een essentieel onderdeel van wiskundige geletterdheid. Desalniettemin heeft wetenschappelijk onderzoek herhaaldelijk aangetoond dat kinderen en zelfs volwassenen heel wat moeilijkheden ondervinden met de verschillende aspecten van rationaal getalbegrip. Een frequent gebruikt theoretisch kader om deze moeilijkheden te verklaren is de conceptual change theory. Volgens deze theorie komen kinderen veel minder in contact met rationale getallen in het dagelijkse leven en in de eerste jaren op school, in vergelijking met natuurlijke getallen. Dit zorgt ervoor dat ze al een concept van een getal hebben geconstrueerd, gebaseerd op natuurlijk getallen, voordat ze geïntroduceerd worden met rationale getallen in de klas. Dit heeft als gevolg dat leerlingen hun concept van een getal grondig moeten herzien om een goed begrip te hebben van rationale getallen (Vamvakoussi, Van Dooren, & Verschaffel, 2012). Dit onderzoeksproject zal vooreerst ons inzicht doen verschaffen in de verschillende fasen die leerlingen doorgaan in hun conceptual change van een naïef rationaal getalbegrip, gebaseerd op natuurlijke getallen, tot een wetenschappelijk correct rationaal getalbegrip. Verder zullen we de invloed van instructie nagaan op deze evolutie. Ten slotte zullen we onderzoeken of het op natuurlijke getallen gebaseerd rationaal getalbegrip ook terug te vinden is bij leerlingen met dyscalculie.

Datum:1 okt 2015 →  30 sep 2017
Trefwoorden:dyscalculia, rational numbers, fractions, natural number bias, Conceptual change theory
Disciplines:Ontwikkelingspsychologie en veroudering