< Terug naar vorige pagina

Project

Ontwikkeling van voorbereidende rekenvaardigheden bij Ecuadoriaanse kleuters: De rol van kind- en contextkenmerken.

Dit project heeft tot doel de relaties na te gaan tussen domeinspecifieke en algemene wiskunde precursoren en vroege wiskunde ontwikkeling van Ecuadoriaanse kinderen, met speciale aandacht voor de invloed van onderwijspraktijken en thuisomgeving. Ongeveer 360 Ecuadoriaanse kleuters (5-6 jaar), afkomstig uit 18 klassen uit de drie grote schooltypen (private, publieke stedelijke en landelijke publieke) zullen een testbatterij worden afgenomen bestaande uit intelligentie, werkgeheugen, number sense, spontane focus op hoeveelheden, en vroege wiskundige ontwikkeling aan het begin en einde van de kleuterklas. De helft van de deelnemende klassen zal een experimenteel programma te volgen, terwijl in de andere klassen de reguliere onderwijspraktijk verdergezet wordt. In de experimentele en de controlegroep zal twee keer per schooljaar de klaspraktijk worden geobserveerd en het thuismilieu zal worden beoordeeld via ouder interviews of vragenlijsten. De resultaten zullen zowel theoretisch als praktisch gezien een nieuw licht werpen op de relaties tussen wiskunde voorlopers, contextvariabelen en vroege wiskunde ontwikkeling in minder ontwikkelde landen, en daardoor kunnen helpen om het wiskundeonderwijs aan jonge kinderen te optimaliseren.
Datum:1 jan 2015 →  31 dec 2018
Trefwoorden:spontaneous focusing on number, early mathematics education, early number development, number sense, early mathematical development
Disciplines:Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen