< Terug naar vorige pagina

Project

Competition in the audit-market.

Na de financiële crisis werden wereldwijd vragen gesteld rondom de structuur van de auditmarkt en het aanbieden van niet-audit diensten door auditkantoren. Auditoren werden mee beschuldigd voor hun aandeel in de financiële crisis en de regelgevers hebben initiatieven genomen om de competitie in de auditmarkt te stimuleren en de auditkwaliteit te verbeteren. In dit project onderzoeken we het effect van bundels van audit en niet-audit diensten op competitie binnen de auditmarkt en de mogelijkheid dat nieuwe auditkantoren toetreden tot de markt. Doordat de kosten om te veranderen van leverancier stijgen door het aankopen van bundels, wordt competitie tussen bestaande leveranciers en potentiële leveranciers gereduceerd omdat klanten diensten blijven aankopen bij dezelfde leverancier als in de vorige periode, zelfs als andere leveranciers hetzelfde product aanbieden (Beggs en klemperer, 1992). Wanneer een significante deel van de klanten in een markt vastzitten aan hun leverancier, dan wordt deze markt onaantrekkelijk voor potentiële nieuwe leveranciers en is er minder competitie binnen de markt. 

Datum:1 okt 2014 →  9 mrt 2021
Trefwoorden:bundling, competition
Disciplines:Toegepaste economie
Project type:PhD project