< Terug naar vorige pagina

Project

Effecten van historisch denken op burgerschapsattitudes. Een vlaamse case study inzake een lessenreeks over migratiegeschiedenis

Dit onderzoek start vanuit de bestaande spanning tussen burgerschapseducatie en geschiedenisonderwijs, en gaat na, of en in welke mate een historische lessenreeks, niet gericht op het bijbrengen van morele lessen, waarden en specifieke attitudes, maar specifiek gericht op het bevorderen van het historisch denken van leerlingen, de burgerschapsattitudes van leerlingen kan beïnvloeden.Meerbepaald onderzoeken we de effecten op etnocentrisme, open wereldbeeld, veralgemeend vertrouwen en wederkerigheid. Het onderzoek gebeurt via een pre- en posttest, en omvat ook een controlegroep. Naast effecten op attitudes wordt ook de toename van kennis gemeten. De historische lessenreeks behandelt het thema migratiegeschiedenis.
Datum:1 jan 2013 →  31 jan 2015
Trefwoorden:impact measurement, pre- and post-test, civic attitudes, historical thinking, history education
Disciplines:Onderwijskunde