< Terug naar vorige pagina

Project

Content-, gedrags- en contactrisico's en -kansen voor Vlaamse kinderen online met de nadruk op digitaal kwetsbare groepen.

Dit onderzoeksproject heeft als doel de impact van socio-demografische, psychologische en contextfactoren op de digitale geletterdheid van kinderen te onderzoeken, evenals hoe de graad van digitale geletterdheid van kinderen van invloed is op hun online en offline activiteiten en vaardigheden. Meer in het bijzonder is het de bedoeling om die kinderen die online kwetsbaarder zijn dan andere kinderen te identificeren en na te gaan hoe digitale geletterdheid precies een rol speelt in de blootstelling van kinderen aan online risicos en kansen. De situatie in België zal vergeleken worden met die in andere Europese landen. In een eerste fase zullen de resultaten van 25 000 Europese kinderen (9- to 16-jarigen) worden geanalyseerd. De Vlaamse respondenten (n=600) zullen een tweede maal worden gecontacteerd (2011) en een derde maal (2012) op basis van een survey op basis van dezelfde vragen. Dit longitudinaal gekoppelde waarnemingen-design maakt het mogelijk om een conceptueel model te ontwikkelen en op zoek te gaan naar causale relaties tussen de variabelen die op significante wijze de online activiteiten van kinderen beïnvloeden. In een kwalitatieve vervolgfase zullen we focusgroep interviews uitvoeren onder een aantal risicogroepen met als bedoeling om hun attitudes en motieven te onderzoeken, en meer aan de weet te komen over de redenen waarom deze kinderen meer dan andere kinderen online risicos lopen en minder online kansen ervaren.
Datum:1 jan 2011 →  31 dec 2014
Trefwoorden:Digitally vulnerable kids, Online opportunities, Conduct and contact risks, Content, European children, Digital literacy, Flemish children
Disciplines:Communicatiewetenschappen, Journalistiek en professioneel schrijven, Media studies, Andere media en communicatie