< Terug naar vorige pagina

Project

CremAN: CAN-Netwerk en Input simulaties ter ondersteuning van herfabricage bij automotive mechatronische onderdelen. (CremAN)

Hedendaagse personenwagens, bedrijfsvoertuigen en andere industriële applicaties zijn opgebouwd uit verschillende mechatronische componenten die samenwerken als één geheel. Puur mechanische onderdelen zijn geëvolueerd naar mechatronische componenten die moeten communiceren met elkaar over interne communicatienetwerken voor het delen van sensorinformatie, bedrijfstoestanden, commando's en andere applicatie specifieke data. Deze noodzakelijke communicatie en verhoogde complexiteit van de onderdelen zorgt voor (toenemende) problemen bij het testen van deze componenten na herfabricatie. Om een kwaliteitswaarborging te kunnen geven aan de klant, wordt het bestaande herfabricatieproces dat opgebouwd is uit 5 standaard stappen (Figuur 1), afgesloten door een "Final Testing" fase. Het is deze "Final Testing" fase waar de investeringen, angst voor de complexiteit en de gebrekkige kennis over de netwerksystemen voor problemen zorgen in het traditionele herfabricageproces. Het wordt voor vele bedrijven onmogelijk om deze kwaliteitscontrole van het geherfabriceerde onderdeel uit te voeren. Om deze kwaliteitscontrole terug mogelijk te maken zal er een eerste extra stap toegevoegd moeten worden in het proces. Deze stap bestaat uit het analyseren van de in en outputs en de netwerkcommunicatie welke samen moeten leiden tot een in/output- en netwerksimulatie die het bench-testen van het geherfabriceerde onderdeel terug mogelijk maakt. Deze complexiteit met bijhorende problemen zorgen voor een duidelijke rem op de groei of de ontwikkeling van nieuwe activiteiten in deze sector, bestaande uit bedrijven die reeds actief zijn of actief willen worden in de automotive herfabricage sector. Het voormalige expertisecentrum Duurzame Mobiliteit (EC DM), dat nu deel uitmaakt van het onderzoekscentrum Duurzame Industrie, zocht in een voorgaand PWO project "U-CANsim" naar een doelgerichte aanpak om deze problemen aan te pakken. De onderzoekers slaagden erin om via een simulatie van netwerkcommunicatie en de noodzakelijke naloge/digitale inputs, het te testen mechatronische onderdeel in een functionele staat te brengen ter validatie van een geslaagde herfabricatie. Een werkende demo case is uitgewerkt die het mogelijk maakt een commonrail motormanagementsysteem (motor-ECU) functioneel te gaan testen onafhankelijk van het voertuig. Het voorliggende project "CremAN" onderzoekt onder welke vorm deze opgebouwde expertise kan uitgewerkt worden tot een universele methode en hardware tool die breed inzetbaar is bij herfabricatie van mechatronische onderdelen. Er wordt voornamelijk gekeken naar de noden van het werkveld en de mate en/of vorm van gewenste ondersteuning. Dit zou kunnen gaan van het aanbieden van enkel een simulatie bestand en ondersteuning bij de aankoop van de noodzakelijke hardware en software, tot het aanbieden van volledige testbanken met optionele service en update contract voor nieuwe te herfabriceren onderdelen.
Datum:1 mei 2023 →  Heden
Trefwoorden:AUTOMATIEF, MECHATRONICA
Disciplines:Automobielingenieurskunde niet elders geclassificeerd