< Terug naar vorige pagina

Project

Neurocognitieve mechanismen van metacognitie tijdens rekenen

Er is toenemende evidentie dat de metacognitieve vaardigheden van kinderen, i.c. hogere orde cognitieve vaardigheden die iemands prestatie monitoren en controleren, een goede voorspeller zijn van hun rekenprestaties. Het bestaande onderzoek heeft echter vooral gefocust op monitoring en minder op controle, en het onderzoek is beperkt tot specifieke (jonge) leeftijdsgroepen. Op niveau van de hersenen weten we weten ook heel weinig over de electrofysiologische correlaten van deze processen. Tegen deze achtergrond is het doel van dit project om de neurocognitieve mechanismen van metacognitieve vaardigheden tijdens het oplossen en leren van rekenoefeningen bij kinderen en volwassenen  te onderzoeken. Het project bestaat uit drie werkpakketten die (1) het verband tussen rekenprestaties en metacognitie onderzoeken in vier leeftijdsgroepen via gedragsmaten en hersenmetingen (EEG) (2) de rol van metacognitie en zijn hersencorrelaten bestuderen in het leren van nieuwe rekenoefeningen (3) testen of het verband tussen metacognitie en rekenen causaal is, door het effect te onderzoeken van een stimuleren van metacognitieve vaardigheden op rekenpresentaties en leren, zowel op gedrags- als hersenniveau. Dit onderzoek zal ons belangrijke inzichten verschaffen over het verband tussen metacognitie en rekenprestaties, rekenontwikkeling en het leren van nieuwe rekenoefeningen. De studies vormen een belangrijke basis voor het ontwikkelen van pedagogische interventies.

Datum:1 jan 2023 →  Heden
Trefwoorden:children’s metacognitive regulation, arithmetic
Disciplines:Ontwikkelingsneuropsychologie, Onderwijs- en schoolpsychologie, Cognitieve en perceptuele ontwikkeling