< Terug naar vorige pagina

Project

Ethische-empatische ontmoeting met de ander: Een theologisch-ethische exploratie van empathie, met een focus op morele educatie en service learning

Onderzoekers stellen empathie voor als een gunstige sociale eigenschap, waarbij zij in het bijzonder wijzen op volgende twee kenmerken. Ten eerste stelt het iemand in staat de gemoedstoestand van anderen te begrijpen, met hen mee te voelen en voor hen te zorgen. Ten tweede vergroot het iemands vermogen om ethisch verantwoord op anderen te reageren. Bovendien zou empathie de tolerantie, de sociale verbondenheid en de zorg voor anderen verbeteren. Het is dan ook geen verrassing dat het Indiase nationale onderwijsbeleid 2020 (NEP) tot doel heeft jongeren te ontwikkelen tot meelevende en empathische mensen om een echt inclusieve samenleving op te bouwen. Hoewel de term 'empathie' zelf relatief nieuw is, is het idee dat met dit begrip wordt nagestreefd dat niet. Uitgaande van een interdisciplinair perspectief op hoe het begrip en de rol in en link met ethiek tegenwoordig in de psychologie en de filosofie worden begrepen, wil dit project een theologisch-ethisch begrip van empathie verkennen in het licht van de Schrift en de traditie, met de nadruk op het katholieke sociale denken. Bovendien zal het een contextuele benadering van 'empathieversterking' ontwikkelen, aangepast aan de Indiase context en de bijzondere roeping van de Congregatie van de Moeder van de Karmel, door zich af te vragen of service-learning een nuttig instrument kan zijn om het idee van empathie van het NEP in het onderwijs te implementeren.

Datum:1 mrt 2023 →  Heden
Trefwoorden:Empathy, Catholic social thought, India
Disciplines:Sociale ethiek
Project type:PhD project