< Back to previous page

Publication

De wisselwerking tussen de klassamenstelling, de kwaliteit van de leerkracht en de schoolresultaten in Vlaamse concentratiescholen

Journal Contribution - Journal Article

Leerlingen in concentratiescholen behalen doorgaans zwakkere schoolresultaten en ervaren vaak een moeizamere schoolloopbaan. De gesegregeerde onderwijssituatie brengt onderwijsongelijkheid met zich mee. In het publieke debat worden de zwakkere schoolresultaten als een rechtstreeks gevolg beschouwd van het leerlingenpubliek in deze scholen, maar is dit wel zo? En wat is de rol van de leraar? We hebben de onderlinge wisselwerking onderzocht tussen de leerlingensamenstelling in de klas, de kwaliteit van de leerkracht en de taalprestaties van leerlingen in Vlaamse concentratiescholen in het basisonderwijs. Het debat over concentratiescholen, zo blijkt, heeft nood aan nuancering.
Journal: WELWIJS (LEUVEN)
ISSN: 1378-6121
Issue: 2
Volume: 30
Pages: 12 - 14
Publication year:2019
Accessibility:Closed