< Back to previous page

Publication

De Alfabetcode: blauwdruk voor een andere dyslexie-aanpak

Journal Contribution - Journal Article

In een gewone klas van het reguliere basisonderwijs zitten gemiddeld één of twee kinderen die lezen en spellen lastig blijven vinden en verder één kind dat nooit vlot met letters lijkt te zullen worden. Gewoonlijk noemen we die kinderen dyslectisch. Met deze definitie richten we de zoektocht naar verklaringen en oplossingen in een klap op de kinderen. Inmiddels is dat spoor uitvoerig onderzocht, maar het aantal moeizaam lezende kinderen is helaas niet teruggelopen. Dat kan twee dingen betekenen. Eén: er is meer onderzoek nodig. Twee: misschien hebben we iets over het hoofd gezien en is er vooral ander onderzoek nodig. In Vlaanderen heeft de tweede optie een methodiek opgeleverd die op bescheiden schaal, maar met hoopgevend resultaat in de praktijk is gebracht: de Alfabetcode.
Journal: Tijdschrift Taal voor opleiders en onderwijsadviseurs
ISSN: 1879-4548
Issue: 8
Volume: 5
Pages: 32 - 38
Publication year:2014
Accessibility:Open