< Back to previous page

Publication

Vertalen voor toerisme: een oefening in persuasieve teksten. Casus: de Nederlandstalige brochure over Zagreb

Journal Contribution - Journal Article Conference Contribution

Zagreb is de hoofdstad van de Republiek Kroatië. Zeer belangrijke informatie die pas aan het einde van de brochure van Zagrebs Bureau voor Toerisme (uit 2016) vermeld staat. De brochure dient toeristen te informeren en overtuigen om naar Zagreb te komen en zijn unieke identiteit te ontdekken. Een passende lay-out en overtuigende tekst is van groot belang om toeristen aan te trekken. Hoewel marketing zeer belangrijk is voor de juiste presentatie kan de doeltaal van de beoogde klanten invloed op de toeristische en zakelijke activiteiten hebben (Steurs 2016). Persuasieve teksten dienen de informatie naar de lezer over te brengen om zijn attitude te beïnvloeden. Om te zien of de brochure inderdaad overtuigend is en of zijn functie succesvol bereikt wordt is er een kwalitatieve studie verricht. De studie bestaat uit twee delen. Het eerste deel wordt uitgevoerd in de vorm van een lezersonderzoek op basis van de plus-en-minmethode van Hoeken (1998). De proefpersonen zijn moedertaalsprekers Nederlands uit Nederland en Vlaanderen. Het tweede deel betreft een eigen knelpuntanalyse van de brochure. Tot slot wordt er een herschrijfadvies gesuggereerd dat gebaseerd is op de resultaten van het lezersonderzoek en knelpuntanalyse. Deze resultaten zouden eveneens eventuele verschillen in het overtuigingssucces tussen moedertaalsprekers Nederlands uit België en Nederland naar voren kunnen brengen. Een verzorgde analyse kan niet alleen leiden tot beter geïnformeerde, gemotiveerde en geïnteresseerde toeristen, maar ook tot een hogere opbrengst voor de stad en zijn bewoners.
Journal: Acta Neerlandica
ISSN: 1585-7948
Volume: 16-17
Pages: 197 - 223
Publication year:2021
Accessibility:Open