Organisaties
Power in History - Centrum voor Politieke Geschiedenis Universiteit Antwerpen
Romaanse Talen Vrije Universiteit Brussel
De volgende focuspunten kunnen onderscheiden worden in het onderzoek van SROM: 1. Theoretische taalkunde: Onderzoek naar de Franse syntax en semantiek 2. Toegepaste taalkunde, psycho- en sociolinguïstiek: Onderzoek naar de verwerving en het aanleren van taal, de geschiedenis van taaldidactiek, theoretische en historische analyse van bronnen van didactische taalonderwijs (handleidingen) 3. Onderzoek naar de literatuurleer: Interesse in ...
Centrum voor metafysica en cultuur Universiteit Antwerpen
Historische Pedagogiek KU Leuven
Het Centrum voor Historische Pedagogiek (CHP) maakt deel uit van de onderzoeksgroep Educatie, Cultuur en Samenleving van de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen.
In het CHP staat de historische studie van opvoeding, onderwijs en vorming centraal. Uitgaande van de vooronderstelling dat pedagogische processen en inzichten nooit zomaar uit de lucht komen vallen, wordt de ontstaansgeschiedenis en de verspreiding van onder ...
Vakgroep Nieuwste geschiedenis Universiteit Gent
Instituut Joodse Studies Universiteit Antwerpen
Onderzoeksgroep Nederlandse Literatuur, Leuven KU Leuven
Onderzoeksgroep Nederlandse Literatuur, Leuven
Geert Claassens verricht onderzoek naar de Nederlandse literatuur van de middeleeuwen. Zijn aandacht gaat vooral uit naar Middelnederlandse (ridder)epiek, het oeuvre van Petrus Naghel (de Bijbelvertaler van 1360), het vraagstuk van de fictionaliteit in middeleeuwse literatuur en de mogelijkheden van een moderne narratologische benadering van middeleeuwse teksten. Daarnaast is hij betrokken ...
Vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen Universiteit Gent
Onderzoeksgroep Cultuurgeschiedenis vanaf 1750, Leuven KU Leuven
De Onderzoeksgroep Cultuurgeschiedenis vanaf 1750, Leuven, richt zich op de geschiedenis van kennis en wetenschap, historiografie en historische cultuur, culturele infrastructuur en cultuurtransfers. Zij doet dit met oog voor zowel de vorm waarin wetenschappelijke en culturele praktijken zich voordeden als de betekenissen die zij genereerden.