Projecten
Reflecteren en weerstaan. Pools theater en geheugenpolitiek sinds 2005 KU Leuven
Dit onderzoek stelt dat het hedendaagse Poolse theater gekenmerkt wordt door een socio-culturele en politieke strijd tussen theatermakers en overheidsautoriteiten die deze voorstellingen als een bedreiging voor hun culturele en politieke autoriteit zien. Het onderzoekt de manieren waarop de artistieke en politieke strategieën die de afgelopen twee decennia in het Poolse theaterveld zijn ontwikkeld, kunnen worden getheoretiseerd als queer ...
De binnenkant van het beeld. Immersie en narrativiteit op het snijpunt van theater en film. Universiteit Antwerpen
De binnenkant van het beeld. Immersie en narrativiteit op het snijpunt van theater en film. Universiteit Antwerpen
Het essay in de voetsporen van de nieuwe documentaire golf binnen de hedendaagse podiumkunsten: Op zoek naar het essay in hedendaags theater en performatieve praktijken. Universiteit Gent
In de 16e eeuw ontwikkelde Michel de Montaigne het essay. Dit nieuwe literaire genre was
gekenmerkt door de opheffing van het oordeel, het in vraag stellen van autoriteit, de overlap ertussen
feit en fictie, een menging van stijlen en een intens gebruik van citaten. In een tijdperk gekenmerkt door omwenteling, hij
geprobeerd door te schrijven begrijpt zijn overbodige tijd. Naar essay betekent testen, wegen maar
ook om ...
Hy dwong het volk door toneel te luisteren naar hun plichten. Maatschappijkritiek in het zeventiende-eeuwse theater in de Nederlanden. Universiteit Antwerpen
Slavernij op scène: het Nederlandse theater in het abolitiedebat (1775-1825) Universiteit Gent
SoS is de eerste systematische studie die de representatie van slavernij op het Nederlandse podium onderzoekt in een periode van belangrijke ideologische en politieke verandering. Door tekst en performance als gelijkwaardige betekenisdragers te beschouwen, tracht het project de positie van het theater binnen het abolitiedebat te bepalen en een nieuw licht te werpen op de complexiteit van de abolitionistische ideologie.
Een poëtica van 'hervorming': creatieve massa ervaringen in het vroege 20e-eeuwse Duitse en Franse theater Universiteit Gent
In het begin van de 2Ã e eeuw experimenteerden Duitse en Franse theatermakers met geritualiseerde massa-ervaringen in hun perfomances. Dit niet alleen onstage, maar ook in het publiek. Zowel in de performances als in hun theoretische geschriften, refereren deze theatermakers expliciet aan sociale en ruimtelijke condities in antiek drama en antieke religieuze handelingen om vorm te geven aan de massa in hun theater.