Projecten
Semi-automatisch beoordelen en feedback geven bij het trainen van wiskundige bekwaamheid: een quasi-experimentele studie naar leer-effectiviteit, betrouwbaarheid en tijdwinst. Universiteit Antwerpen
Dodona: leren programmeren met een virtuele co-teacher Universiteit Gent
Dodona (dodona.ugent.be) is een intelligent leerplatform waarmee op vandaag vijfenveertigduizend gebruikers, voornamelijk uit onderwijs- en onderzoeksinstellingen in Vlaanderen en Nederland, digitale vaardigheden rond programmeren, statistiek en data science aangeleerd gekregen hebben. Het aanleren van deze 21ste-eeuwse vaardigheden is een belangrijke motor om de digitale transformatie in ondernemingen en overheidsinstellingen in de ...
Het effect van doorgelicht worden op de professionele identiteit van leraren: emoties als obstakel of katalysator voor verandering? Universiteit Antwerpen
Betekenis geven aan data om tot schoolontwikkeling te komen: Hoe gaan onderwijsprofessionals aan de slag met schoolprestatiefeedback? KU Leuven
Doelgericht en systematisch datagebruik heeft een positieve impact op de kwaliteit van onderwijsbeslissingen (Rossi et al., 2004). Onderzoek heeft echter aangetoond dat er in Vlaamse scholen voor het vormgeven van beleid en praktijk eerder weinig gebruikgemaakt wordt van leerlingoutputdata, benchmarks, gestandaardiseerde toetsen en feedback uit wetenschappelijk onderzoek (Van Gasse et al., 2015; Vanlommel et al., 2017). In dit ...
Financiële geletterdheid @ school Universiteit Antwerpen
Triadisch mentorschap als discursieve praktijk: Complexiteiten, mogelijkheden, en perspectieven KU Leuven
Mentoring is een vaak voorkomende praktijk in de lerarenopleiding. Desondanks blijft onderzoek eenzijdig gericht op de technische dimensie van mentoring (‘aan welke vaardigheden moet je voldoen om een ‘goede’ mentor te zijn?’). Daardoor blijft de complexiteit die eigen is aan het opleiden van leraren onderbelicht. Deze complexiteit komt voort uit de interacties tussen drie actoren (mentoren, student-leraren, lerarenopleiders), op het snijpunt ...
Een onderzoek naar het effect van een blended professionaliseringsprogramma op TAalstimulerende COmpetentieS van kleuterleerkrachten (TACOS) KU Leuven
De kwaliteit van taalstimulerende interacties in de kleuterklas heeft een belangrijke invloed op de academische taalvaardigheid van kleuters, die op haar beurt een belangrijke voorspeller is van schools succes. Hoewel we weten dat kwaliteitsvolle taalstimulerende interacties cruciaal zijn voor de schoolse taalvaardigheid van kleuters, toch wijst heel wat interactieonderzoek op de relatief slechte kwaliteit en lage kwantiteit van ...
Een onderzoek naar het effect van een blended professionaliseringsprogramma op TAalstimulerende COmpetentieS van kleuterleerkrachten (TACOS) KU Leuven
De kwaliteit van taalstimulerende interacties in de kleuterklas heeft een belangrijke invloed op de academische taalvaardigheid van kleuters, die op haar beurt een belangrijke voorspeller is van schools succes. Hoewel we weten dat kwaliteitsvolle taalstimulerende interacties cruciaal zijn voor de schoolse taalvaardigheid van kleuters, toch wijst heel wat interactieonderzoek op de relatief slechte kwaliteit en lage kwantiteit van ...
Onderwijstechnologie, zelf-regulatie en conceptueel begrip in STEM KU Leuven
Om succesvol te zijn in het hoger onderwijs, moeten STEM-studenten niet enkel conceptueel begrip in een breed scala van wetenschappelijke onderwerpen ontwikkelen, maar ook zelfregulerende leervaardigheden. Dit doctoraat onderzoekt hoe onderwijstechnologie zowel de ontwikkeling van zelfregulerende leervaardigheden als conceptueel begrip in de mechanica kan beïnvloeden. Het onderzoek bouwt voort op eerder werk van Hardebolle et al. (2020) en ...