Projecten
Vreemdetalenonderwijs en taalvaardigheid: de rol van klaspraktijk en leerderkenmerken Universiteit Gent
Hoewel veel onderzoek beschikbaar is over welke technieken vreemdetaalverwerving kunnen stimuleren in een instructiecontext, worden de meeste data verzameld in sterk gecontroleerde settings en aan de hand van experimentele taken met lage ecologische validiteit. Studies over hoe vreemdetalenonderwijs effectief vorm krijgt in de realiteit van het klaslokaal zijn nauwelijks beschikbaar. In dit onderzoek focussen we op de ontwikkeling van ...
Academische woordenschatkennis en de relatie met tekstbegrip Universiteit Gent
Dit project onderzoekt de receptieve kennis van academische woordenschat bij L2-leerders Spaans op universitair niveau en de effecten van deze kennis op tekstbegrip. De 4 hoofddoelen zijn: 1) het ontwikkelen van een corpus van Spaans academisch taalgebruik, 2) het ontwikkelen van een academische test die rekening houdt met het polysemisch karakter van deze woorden, 3) het ontwikkelen van tekstbegripstesten en 4) het vergelijken van de kennis ...
ZoLeerRijk: een interactief leerplatform om taal en leren te stimuleren Universiteit Gent
De onderzoeksgroep ‘Taal, leren, innoveren’ (TLI) focust op het in kaart brengen en bevorderen van lees-, schrijf- en leerprestaties van leerlingen in het lager en secundair onderwijs. Via ZoLeerRijk verspreiden we ons evidence-based leermaterialen om taal en leren te stimuleren. ZoLeerRijk biedt onderwijsprofessionals toegang tot uitgebreide lespakketten, informatieposters, tekstmaterialen, evaluatiematerialen, ...
Effectief CLIL-onderwijs in Vlaanderen. Profielen van scholen en leerlingen, ervaren effecten en randvoorwaarden. Universiteit Antwerpen
Spraakmakers: de effecten van taalbewuste exploratieve gesprekken als werkvorm in OKAN AP Hogeschool Antwerpen
Vormingstraject taalbeleid op maat van secundaire scholen in de Vlaamse Rand rond Brussel. KU Leuven
Binnen dit vormingstraject ontwikkelt het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) bij de deelnemers de nodige knowhow om een effectief taalbeleid uit te werken met als doel hun onderwijs en hun leerlingen te versterken. Daarbij baseren ze zich op recent (taalleer)onderzoek en leiden ze kernteams op tot taalbeleidsexperten, De kernteams krijgen de nodige tools om het schoolteam te betrekken bij het uitwerken en implementeren van een gedragen ...