Projecten
CIRCULATIONS AND IMAGINARIES: PHOTOGRAPHY AND MULTILITERACY IN THE POST-MODERN ERA KU Leuven
Dit gezamenlijk doctoraat tussen Sorbonne Nouvelle en KU Leuven betreft een interdisciplinair onderzoek op het kruispunt van taalwetenschap, kunst en fotografiegeschiedenis dat laat zien hoe fotografie en taaldidactiek, die in de negentiende eeuw ontstonden en gemeenschappelijke politieke en economische belangen delen, aan de constructie van representaties van otherness hebben bijgedragen. Het onderzoekt de rol van beelden in de context van ...
Kaatje Klank in het eerste leerjaar Odisee vzw
Vreemdetalenonderwijs en taalvaardigheid: de rol van klaspraktijk en leerderkenmerken Universiteit Gent
Hoewel veel onderzoek beschikbaar is over welke technieken vreemdetaalverwerving kunnen stimuleren in een instructiecontext, worden de meeste data verzameld in sterk gecontroleerde settings en aan de hand van experimentele taken met lage ecologische validiteit. Studies over hoe vreemdetalenonderwijs effectief vorm krijgt in de realiteit van het klaslokaal zijn nauwelijks beschikbaar. In dit onderzoek focussen we op de ontwikkeling van ...
Academische woordenschatkennis en de relatie met tekstbegrip Universiteit Gent
Dit project onderzoekt de receptieve kennis van academische woordenschat bij L2-leerders Spaans op universitair niveau en de effecten van deze kennis op tekstbegrip. De 4 hoofddoelen zijn: 1) het ontwikkelen van een corpus van Spaans academisch taalgebruik, 2) het ontwikkelen van een academische test die rekening houdt met het polysemisch karakter van deze woorden, 3) het ontwikkelen van tekstbegripstesten en 4) het vergelijken van de kennis ...
CLIL lesmateriaal voor 21e-eeuwse vaardigheden. KU Leuven
Dit project richt zich op de ontwikkeling van CLIL-lesmateriaal in het Engels, Frans en Duits met als doel de 21e-eeuwse vaardigheden van 16- tot 18-jarige leerlingen te ontwikkelen (bijv. kritisch denken, interculturele competentie, samenwerking). De inhoud van het lesmateriaal richt zich op de duurzaamheidsdoelen van de VN (bijv. vrede, armoede, gezondheid) en zal deze onderwerpen vanuit meerdere Europese perspectieven bekijken. Door ...
ZoLeerRijk: een interactief leerplatform om taal en leren te stimuleren Universiteit Gent
De onderzoeksgroep ‘Taal, leren, innoveren’ (TLI) focust op het in kaart brengen en bevorderen van lees-, schrijf- en leerprestaties van leerlingen in het lager en secundair onderwijs. Via ZoLeerRijk verspreiden we ons evidence-based leermaterialen om taal en leren te stimuleren. ZoLeerRijk biedt onderwijsprofessionals toegang tot uitgebreide lespakketten, informatieposters, tekstmaterialen, evaluatiematerialen, ...
Buitenschools taalcontact met Engels en de ontwikkeling van expliciete en impliciete KU Leuven
Steeds meer studies tonen het potentieel van buitenschools taalcontact met Engels voor taalverwerving. De studies die tot nu toe zijn uitgevoerd, gebruikten echter enkel expliciete taalmaten, zoals meerkeuzetoetsen voor woordenschat of niet-getimede grammaticaliteitstoetsen. Dit onderzoeksvoorstel heeft als doel om het inzicht in de relatie tussen taalcontact en taalverwerving te vergroten. Specifiek onderzoeken we hoe jonge taalleerders die ...