Projecten
Optimalisatie van broncodering voor meerdere terminals in zelf-organiserende netwerken Vrije Universiteit Brussel
Privacy-by-design Regulering in Software Engineering (PRiSE) KU Leuven
Modulaire semiautomatische formele verificatie van veiligheidsgevoelige software KU Leuven
In onze steeds meer computergeoriënteerde samenleving, lijken de computer- programma’s waarop we vertrouwen altijd maar groter te worden in omvang en complexiteit. Omdat we bijna geen andere keuze meer hebben dan deze programma’s onze geheimen en privacy toe te vertrouwen, is het geranderen van softwarekwaliteit steeds belangrijker geworden. Er zijn ontelbare technieken ontwikkeld om de correctheid van veiligheidsgevoelige software te ...
Migratie naar agile ontwerpen van ingebedde software die zichzelf herstelt na fouten ten gevolge van externe factoren KU Leuven
Deze thesis handelt over het selecteren en implementeren van softwaregebaseerde technieken die ongewenste sprongen doorheen een programma kunnen detecteren. Deze ongewenste sprongen treden op nadat een of meerdere geheugenlocaties van een ingebed systeem getroffen worden door een storing van buitenaf. Zo een storing, vb. electromagnetische interferentie, kan een opgeslagen bit doen omslaan in waarde. Dit kan tot gevolg hebben dat de volgorde ...
SAFE-IS: Software Abstracties voor Event-Intensieve Systemen. KU Leuven
Files vermijden: optimale rittenplanning voor logistieke bedrijven Universiteit Gent
Rittenplanningsproblemen (vehicle routing problem - VRP) zijn typische problemen binnen het domein van operationeel onderzoek, gericht op het bepalen van de effici¨entste routes om klanten te bedienen met een vloot van vrachtwagens, die elk beperkt zijn in laadcapaciteit en/of reistijd. Door toedoen van files moeten logistieke bedrijven die deze rittenplanningen opstellen voor de distributie van producten, leren leven met het ...
De dynamiek van rijstrookwisselings manoeuvres in de verkeersstroom op de snelweg: datafusie, analyse en modellering KU Leuven
De verkeersstroom op snelwegen, het hart van moderne transportnetwerken, is een complex en dynamisch systeem. Het omvat voertuigbewegingen, interacties tussen bestuurders en de veelzijdige factoren die de efficiëntie, veiligheid en duurzaamheid van het wegverkeer beïnvloeden. De kern van snelwegverkeersstroom is de studie van voertuigbewegingen binnen wegennetwerken en hun interacties. Manoeuvres van bestuurders omvatten zowel longitudinale ...
Architectuur en algoritmen voor het efficiënt beheer van gevirtualiseerde ICN-netwerken Universiteit Gent
Tijdens de afgelopen decennia is het internet ge¨evolueerd van een onderzoeksnetwerk met enkele honderden knopen tot een netwerk dat miljarden gebruikers over de hele wereld met elkaar verbindt. Deze verbluffende evolutie werd aangestuurd door een onafgebroken vooruitgang op vlak van aangeboden diensten, gebruikte technologie en gebruikersverwachtingen. Waar het internet in de begindagen hoofdzakelijk gebruikt werd voor statische diensten ...
SMILE: Een beveiligingsgerichte, formeel onderbouwde modelleertaal voor mensen KU Leuven
Het ontwikkelen van veilige software is een uitdaging die vereist dat je veiligheid aanpakt in elke fase van de ontwikkeling. De vroege ontwerpfases zijn cruciaal voor het bereiken van niet-functionele vereisten zoals veiligheid. Desondanks krijgt de beveiliging van een softwaresysteem in praktijk slechts beperkte aandacht tijdens deze ontwerpfases. Een cruciaal element voor softwareonterwerpers om te redeneren over de beveiliging van hun ...