Projecten
'There is no inclusion without exclusion'. Onderzoek van kwaliteit en inclusie binnen voorschoolse voorzieningen vanuit het perspectief van beleidsmakers, sociaal werkers en ouders van jonge kinderen. Universiteit Gent
Deze studie gaat na op welke manier kwaliteit gerealiseerd kan worden binnen voorschoolse voorzienigen voor alle gezinnen met jonge kinderen. Bijzondere aandacht gaat hierbij uit naar het principe van progressief universalisme. Dit gebeurt aan de hand van een multilevel analyse op macro-, meso- en microniveau, waarbij de betekenisverlening van beleidsmakers, sociaal werkers en ouders centraal staat.
Het integratiedilemma: een intergroepsperspectief op de steun voor inclusie of exclusie van immigranten bij de meerderheid KU Leuven
Het voorgestelde onderzoeksproject gaat dieper in op het
integratiedilemma als belangrijke oorzaak van politiek debat en strijd
in het huidige Europa. Het voorstel bekijkt het minder onderzochte
acculturatie perspectief van de meerderheid: verwachten zij dat
minderheden volledig de cultuur van het gastland overnemen, dat ze
de cultuur van hun land van herkomst bewaren, of beide culturen
combineren? Dit project ...
Duurzaamheidstransitieonderzoek toepassen in sociaal werk om de grote maatschappelijke uitdaging van sociale inclusie aan te pakken KU Leuven
A sustainable social foundation for human life can only develop in an inherent interdependence with the overall ecological ceiling and regenerative economy. ASTRA paves the way for a radically new approach to tackle the major societal challenges faced with social work. This is done by combining transdisciplinary sustainability transition research, policies and practices in social work. The combination creates a novel scientific domain and ...
Huidige toestand van de bioculturele diversiteit van de herpetofauna van Zuid-Afrika, en beleidsrelevantie voor conservatie en sociale inclusie Universiteit Hasselt
Sociale Inclusie van kinderen met een beperking in Uganda - een photovoice studie. Universiteit Antwerpen
Ontwikkeling en evaluatie van beoordelingsinstrumenten om de duurzame impact van programma's voor sociale inclusie te meten voor jongeren in precaire situaties en mensen met een migratieachtergrond. KU Leuven
Het project heeft tot doel om samen effectbeoordelingsmethodologieën te ontwikkelen om programma's voor sociale inclusie in reële situaties te evalueren, met inbegrip van verschillende soorten lokale partnerschappen in de sociale economie. Het project, dat voortbouwt op de momenteel gebruikte evaluatie-instrumenten en -methodologieën, heeft tot doel de impact van sociaal werk in lokale ontwikkelingsprogramma's aan te tonen en waardevolle ...
Inclusie door renovatie: leren van de post-renovatie periode (afterlife) van sociale woningtransformatie in naoorlogse wijken in Vlaanderen en Brussel KU Leuven
Naoorlogse sociale woningwijken, vaak gebouwd als innovatieve modellen, zijn steeds dringender aan renovatie toe. Hoewel renovatie van sociale woningen als een investering met een 'grote sociale impact' wordt bestemd, blijft het een complex proces. Een van de uitdagingen is de vaak sectorale behandeling van de sociale en ruimtelijke dimensies. Het onderzoeksproject heeft als doel een beter zicht te krijgen op inclusieve renovatie waarbij ...
Alliantieonderzoeksgroep: Sport & Sociale Inclusie Universiteit Gent
De raden van bestuur van de Vrije Universiteit Brussel en de Universiteit Gent hebben een raamovereenkomst goedgekeurd die een structurele en verregaande samenwerking tussen beide instellingen mogelijk maakt. Een Alliantieonderzoeksgroep groepeert minstens 6 onderzoekers vanuit de UGent en vanuit VUB (en mogelijks ook vanuit hun associatiepartners). Deze onderzoekers zijn actief rondom een gemeenschappelijke onderzoekslijn.
Erasmus + KA204: Sociale inclusie door zinvol ouder worden (ZIE MIJ) Vrije Universiteit Brussel
die sociaal uitgesloten zijn, met name gericht op volwassenen met een migratieachtergrond of in slechte financiële situaties en daardoor een betere sociale inclusie creëren van ouderen die behoefte hebben aan ...