Projecten
āMijn vierkante meter is niet de jouweā. Praktijkonderzoek naar kansen om de prestaties van Vlaamse leerlingen op het vlak van meten en metend rekenen te versterken Karel De Grote Hogeschool
Wat telt in de hersenen? De neurale correlaten van rekenen in volwassenen en kinderen met en zonder leerstoornissen KU Leuven
Rekenen is inherent aan ons dagelijkse leven. De neurale correlaten van rekenen bij volwassenen en kinderen met en zonder leerstoornissen zijn echter nog niet volledig duidelijk. Neurowetenschappelijk onderzoek bij volwassen past meestal binnen het Triple Code Model. Dit model gaat uit van de invloed van drie codes met elk een eigen neurale component: de magnitudecode, gelokaliseerd in de posterieure pariƫtale cortex, is betrokken bij het ...
De ontwikkeling van schattend rekenen in 5- tot 7-jarigen. KU Leuven
Hoewel schattend rekenen alomtegenwoordig is in ons alledaagse leven (Northcote & McIntosh, 1999) zijn veel volwassenen en kinderen hier toch verbazingwekkend slecht in (Siegler & Booth, 2005). Een systematische literatuurstudie (Hoofdstuk 2) toonde dat het meeste onderzoek naar schattend rekenen participanten had die ouder waren dan 8. Een beperkt aantal studies toonde echter aan dat schattend rekenen zich al ontwikkeld vanaf 5 jaar ...
Redundantie introduceren in numerieke berekeningen: rekenen met frames KU Leuven
Deze thesis gaat over benaderingsschema's die zeer snel zeer nauwkeurige
benaderingen kunnen berekenen. Meer specifiek bestaat de familie van functies
waaruit we elementen gebruiken uit een frame, een generalisatie van een
orthonormale basis. Orthonormale basissen zijn klassieke en zeer goede keuzes
voor benaderingsproblemen, met een lange geschiedenis van theoretische en
praktische resultaten. Frames zijn een ...
Denken over je eigen denken: Een fijnmaziger onderzoek naar de rol van metacognitieve monitoring bij kinderen in het leerproces van rekenen KU Leuven
Effecten van school en leeftijd op de onderliggende neural netwerken van lezen en rekenen KU Leuven
Tijdens de leeftijd van 5 tot 7 jaar doen er zich belangrijke veranderingen voor in de cognitieve- en hersenontwikkeling van kinderen. Deze veranderingen vallen samen met de overgang naar formeel onderwijs in de lagere school, waarbij kinderen overgaan van minder gestructureerde speelse leeractiviteiten in de kleuterschool naar formele, gestructureerde en directe instructie in het eerste leerjaar. Een belangrijke vraag is hoe deze ervaring ...
De invloed van formeel onderwijs op de ontwikkeling van rekenen, zijn neurocognitieve predictoren en hersennetwerken. KU Leuven
Tijdens de leeftijd van 5 tot 7 jaar doen er zich belangrijke veranderingen voor in de cognitieve- en hersenontwikkeling van kinderen. Deze veranderingen vallen samen met de overgang naar formeel onderwijs in de lagere school, waarbij kinderen overgaan van minder gestructureerde speelse leeractiviteiten in de kleuterschool naar formele, gestructureerde en directe instructie in het eerste leerjaar. Een belangrijke vraag is hoe deze ervaring ...
Neurocognitieve mechanismen van metacognitie tijdens rekenen KU Leuven
Er is toenemende evidentie dat de metacognitieve vaardigheden van kinderen, i.c. hogere orde cognitieve vaardigheden die iemands prestatie monitoren en controleren, een goede voorspeller zijn van hun rekenprestaties. Het bestaande onderzoek heeft echter vooral gefocust op monitoring en minder op controle, en het onderzoek is beperkt tot specifieke (jonge) leeftijdsgroepen. Op niveau van de hersenen weten we weten ook heel weinig over de ...
Neurocognitieve mechanismen van metacognitie tijdens rekenen KU Leuven
Er is toenemende evidentie dat de metacognitieve vaardigheden van kinderen, i.c. hogere orde cognitieve vaardigheden die iemands prestatie monitoren en controleren, een goede voorspeller zijn van hun rekenprestaties. Het bestaande onderzoek heeft echter vooral gefocust op monitoring en minder op controle, en het onderzoek is beperkt tot specifieke (jonge) leeftijdsgroepen. Op niveau van de hersenen weten we weten ook heel weinig over de ...