Projecten
De verstrengeling van feedbackgeletterdheid en reflectie: Een longitudinale studie bij ingenieursstudenten KU Leuven
Feedback, een concept dat zijn oorsprong vindt binnen engineering, is geëvolueerd tot een essentieel onderdeel van het leerproces. Het wordt vaak gezien als informatie die een persoon terugkoppelt over het effect van iemands gedrag of prestaties. Er is echter een groeiende consensus dat deze opvatting moet veranderen. Feedback zou niet alleen eenrichtingsverkeer van informatie van leraren naar studenten moeten zijn, maar iets dat verder gaat ...
Redeneren over de kloof: interpersoonlijke beraadslaging, emoties en reflectief politiek redeneren KU Leuven
Één van de grootste uitdagingen waarmee democratieën geconfronteerd worden vandaag is dat de meeste burgers hun politieke beslissingen niet baseren op bedachtzame of ‘reflectieve’ redeneringen. Uit onderzoek blijkt dat de politieke redeneringen van mensen worden verstoord door een reeks cognitieve vertekeningen en beperkingen. Wanneer mensen bijvoorbeeld met tegengestelde informatie geconfronteerd worden, hebben de meeste mensen de neiging ...
DE BUFFERENDE ROL VAN OUDERLIJK REFLECTIEF FUNCTIONEREN IN DE RELATIE TUSSEN OUDERLIJKE STRESS, CONTROLEREND OUDERLIJK GEDRAG EN SOCIO-EMOTIONELE MOEILIJKHEDEN BIJ INTERNATIONAAL GEADOPTEERDEN KU Leuven
Samenvatting
Dit doctoraatsproject onderzoekt de bufferende rol van ouderlijk reflectief functioneren in de relatie met stress van adoptieouders, in hun kwaliteit van ouderschap en uiteindelijk in het sociaal-emotioneel functioneren van adoptiekinderen. Met behulp van een longitudinale, experimentele en ontwikkelingspsychopathologische benadering wil dit project het ontstaan van sociaal-emotionele moeilijkheden tijdens de eerste jaren ...
De rol van persoonlijkheidstrekken van ouders en hun reflectief functioneren bij het verklaren van psychopathologie: een longitudinale studie KU Leuven
De rol van ouderlijk reflectief functioneren, stress reactiviteit en psychologische controle in de intergenerationele transmissie van psychopathologie in de vroege adolescentie: Een longitudinale, experimentele psychopathologie benadering KU Leuven
Onderzoek heeft ruimschoots aangetoond dat de prevalentie van psychische stoornissen aanzienlijk toeneemt in de adolescentie. Daarom is het van cruciaal belang om kwetsbaarheidsfactoren die betrokken zijn bij de ontwikkeling van psychopathologie in deze ontwikkelingsfase te onderzoeken. Hoewel onderzoeksresultaten duidelijk hebben aangetoond dat de adolescentie een bijzonder stressvolle periode is voor zowel ouders als adolescenten, is ...
De ontwikkeling van reflectief functioneren in adoptiekinderen. KU Leuven
Leiderschap en leiderschapsontwikkeling in het basisonderwijs: Een experiment over reflectief leren in groepsverband KU Leuven
Onderzoek naar de professionele ontwikkeling van schoolleiders in het basisonderwijs: Het effect van verschillende professionaliseringstrajecten op leiderschapsontwikkeling
De horizon van publieke wetenschapsdisseminatie transcenderen. Een fundamentele filosofische reflectie op het wetenschapscommunicatie paradigma. KU Leuven
Dit manuscript onderzoekt intrinsieke uitdagingen in publieke wetenschapsdisseminate en streeft ernaar om deze te overstijgen door te reflecteren op het wetenschapscommunicatieparadigma waarin zowel het onderzoek als de praktijk van wetenschapsdisseminatie zijn ingebed. De bedoeling van dit manuscript is niet om naar afdoende antwoorden te zoeken, maar net om nieuwe vragen te stellen. Publieke wetenschapsdisseminatie wordt binnen dit werk ...