Projecten
De vrijheid van onderwijs. Een onderzoek naar de betekenis van de vrijheid van richting en de doorwerking ervan in het Vlaamse onderwijsbeleid KU Leuven
Dit onderzoek gaat na in welke mate de vrijheid van richting, i.e. de vrijheid van onderwijsverstrekkers om de inhoud van hun onderwijs en de pedagogische methode te bepalen, als onderdeel van de grondwettelijk gewaarborgde vrijheid van onderwijs beperkingen oplegt aan de Vlaamse decreetgever wanneer die regulerend optreedt ten aanzien van het onderwijs.
In een eerste deel worden de historische wortels en ontwikkelingen van de ...
Analyse proefprojecten differentiatie in laatste twee jaren van het basisonderwijs en 1B van het secundair onderwijs. KU Leuven
Dit onderzoek richt zich op het inzichtelijk maken van de implementatieprocessen van differentiatie in de proefprojecten in Vlaamse scholen (Luik 1). Vanuit een innovatie-theoretisch kader met oog voor zowel handeling (betekenisgeving) als structurele elementen worden gevalsstudies gemaakt waarin de voorwaarden, determinanten en effecten van de ontwikkelde differentiatiepraktijken worden blootgelegd.
Luik 2 van het project ...
De pedagogisch-didactische aanpak van begrijpend lezen in het lager onderwijs in Vlaanderen KU Leuven
Dit doctoraatsonderzoek concentreert zich op begrijpend lezen in het lager onderwijs. Het onderzoek haakt in op de Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) van 2021. Deze internationale studie brengt de leesprestaties van leerlingen in het vierde leerjaar in kaart en verzamelt contextuele informatie aan de hand van vragenlijsten voor leerlingen, hun ouders en leerkrachten. Vlaanderen nam tot dusver deel in 2006 en 2016 en ...
Sterk Werk: het bevorderen van werkgeluk bij startende leerkrachten secundair onderwijs. HOWEST
ZAP Tenure track aanstelling in Innovatie van het hoger onderwijs Universiteit Gent
Het opnemen van een Tenure Trackaanstelling impliceert het privilege om zich gedurende een periode 5 jaar nagenoeg exclusief toe te leggen op onderzoeksactiviteiten, met een beperkte onderwijsopdracht.
De Invloed van de Leerkracht-Leerlingrelatie en -interactie op het Werkgeheugen van Kinderen in het Lager Onderwijs: een Multi-Method Benadering KU Leuven
Het werkgeheugen (WG), één van de kerncomponenten van executieve functies (EF), is verantwoordelijk voor het tijdelijk vasthouden en manipuleren van verbale en visueel-ruimtelijke informatie. Het speelt een belangrijke rol in planning, besluitvorming, redeneren en probleemoplossend denken, waardoor het van cruciaal belang is voor de schoolprestaties en het sociaal functioneren van kinderen. In het lager onderwijs, waar fundamentele ...
Een studie naar het verband tussen stotterernst en het zelfbeeld bij adolescenten via mediërende interne processen, de positie in de klasgroep en de relatie met de leraar. Op weg naar meer begrip van een complexe spraakstoornis. Universiteit Antwerpen
i-Learn KU Leuven
i-Learn is het resultaat van het gelijknamige onderzoeks- en implementatieproject over gepersonaliseerd leren in opdracht van de Vlaamse overheid. Elke leerling verdient onderwijs op maat. Al in 2011 onderlijnde de Europese Commissie het belang van gepersonaliseerd leren. Onze kinderen moeten klaargestoomd worden om hun weg te vinden in deze snel veranderende maatschappij. Leren op maat is de toekomst. De Vlaamse overheid initieerde daarom in ...
Sabbatperiode J L Spilt: Co-regulatie in nabije leraarleerlingrelaties KU Leuven
In de laatste 30 jaar is er in toenemende mate belangstelling geweest voor onderzoek naar de affectieve kwaliteit van dyadische leraar-leerlingrelaties. In de literatuur wordt de leerkracht-leerlingrelatie wel beschreven als een “secundaire” of “ad-hoc” gehechtheidsrelatie en worden leerkrachten beschouwd als “secundaire” of “ad-hoc” gehechtheidsfiguren. Daarmee wordt bedoeld dat leerkrachten de functies van veilige haven en veilige basis ...