Projecten
Pragmatic markers in het Engels van moedertaal- en niet-moedertaalsprekers:Een studie naar het gebruik van en attitudes over pragmatic markers KU Leuven
Dit project vergelijkt het gebruik van zogenaamde pragmatic markers, zoals well, you know, I mean en so, in het gesproken Engels van drie soorten taalgebruikers: moedertaalsprekers van het Engels, vreemdetaalverwervers, en sprekers van het Engels als lingua franca. Deze drie groepen van sprekers hebben niet enkel een andere taalachtergrond, ze hebben ook verschillende pragmalinguïstische noden in de specifieke ...
Shinshin-tanren (´geest en lichaam harden als staal´): Ideologische metaforen in Japan 1937-1945. Universiteit Antwerpen
Living imagined identities? Een longitudinale analyse van de impact van online dating discours op de identiteitsbeleving van Russischtalig-Belgische koppels Universiteit Antwerpen
Het legitimeren van talige hiërarchisering: Elitemeertaligheid op een IB-geaccrediteerde internationale school. Universiteit Antwerpen
Het legitimeren van elitemeertaligheid: Taalbeleid, taalpraktijk en meta-pragmatisch bewustzijn in de internationale school Universiteit Antwerpen
Bedrijfsgerelateerd taalbeleid, categorisering en professionele interacties Universiteit Antwerpen
"Seriously, it's just beyond a joke now": Tussen beleefdheid en onbeleefdheid – 'plagen' in Big Brother. Universiteit Antwerpen
Vertaling in het nieuws: een etnografisch ondersteunde taalpragmatische studie van de rol en aard van vertaling bij de nieuwsredactie in Vlaanderen. Universiteit Antwerpen
Verbale perifrases in het Grieks: een typologisch en diachronisch onderzoek vanuit cognitief-linguïstisch perspectief. Universiteit Gent
Dit project onderzoekt het gebruik van verbale perifrases in het postklassiek Grieks op basis van een corpus van vroeg-christelijke biografische (narratieve) tekste. Het project is ingebed in theorie die gekend is onder de verzamelnaam 'Cognitieve Linguïstiek". Volgende doelstellingen staan centraal: (1) definitie en typologie 2) beschrijving van de positie in het verbaalsysteem (3) beschrijving van het gebruik in context (pragmatiek),