Projecten
Ontmoeten van verschil in de reguliere klas: Participatief onderzoek met kinderen met een beperking en hun medestudenten in inclusief lager onderwijs Universiteit Gent
Studie 1 onderzoekt hoe 20 kinderen met een beperking het schoolgaan dagelijks ervaren. Studie 2 analyseert perspectieven van 30 peers zonder beperking in het inclusief onderwijs, met een focus op betekenissen van ‘een inclusieve klas’ en ‘verschil’. Studie 3 streeft naar implicaties m.b.t ethisch en participatief onderzoek met kinderen. Tijdens studie 4 creëren leerlingen met/zonder beperking samen een laagdrempelig boek.
Het creëren van veilige en aantrekkelijke omgevingen om te wandelen en te fietsen: participatief onderzoek met behulp van virtuele omgevingen Universiteit Gent
Dit project focust op het optimaliseren van de veiligheid en aantrekkelijkheid van straten, met als doel om fietsen en wandelen bij buurtbewoners te promoten. Om dit doel te bereiken zal gebruik worden gemaakt van een participatief onderzoeksdesign. Buurtbewoners kunnen door te wandelen (op een loopband) of te fietsen (op een fietsergometer) in een virtuele simulatie van hun buurt, aangeven welke omgevingskenmerken bijdragen tot een veilige ...
Community development: participatief actie onderzoek naar interventies die het leven met HIV/AIDS in de (school)gemeenschap in Oeganda faciliteren HOGENT
Onderzoek en participatief traject naar jogeren in het Brussels Hoofdstedelijk gewest Vrije Universiteit Brussel
Gemeenschapsgericht participatief onderzoek en verbindend partnerschap als basis voor een divers-sensitief hulpverleningsaanbod voor gezinnen met een migratieachtergrond in Gent HOGENT
'Zorg voor verhalen’: een participatief onderzoek naar autisme en zelfexpressie. KU Leuven
. Het project ‘Zorg voor verhalen’ vraagt daarom aandacht voor nietverbale strategieën van expressie en narrativiteit en wil zo de bestaande expertise rond autismezelfverhalen uitbreiden en in de hulpverleningssector implementeren.
Onderzoekscompetenties leren in burgerwetenschap op school. Een onderzoek naar kansen voor participatie. Karel De Grote Hogeschool
Onderzoek naar Cultuureducatie- en participatie allerkleinsten (0-6 jaar) Universiteit Gent
In deze studie gaan we dieper in op cultuureducatie en cultuurparticipatie van de allerkleinsten (0 tot 6 jaar). De keuze voor een studie die zich specifiek richt op deze leeftijdsgroep vloeit voort uit de groeiende belangstelling voor het cultureel deelnemen en leren van deze groep. Tegelijk is de keuze ingegeven door de vaststelling dat hoewel de praktijk- en beleidsaandacht voor cultuureducatie en –participatie bij de allerkleinsten ...