Projecten
Geluid en trillingen in eco-efficiënte aandrijflijnen KU Leuven
With increasing regulatory pressures to reduce emissions, road transport has to play its part. Over the next 30 years, as we shift towards EVs, downsized IC engines and hybrids with eco-powertrains will be central to the automotive sector. ECO DRIVE will develop new technologies for the testing and simulation of eco-powertrains, addressing the complex challenges related to combustion noise, the irritating sound from electric motors, ...
Transfer learning voor end-of-line testen en monitoren in voertuigvloten. KU Leuven
Het doctoraatsproject zal nieuwe methodologieën onderzoeken voor het beoordelen van de prestaties en het gebruik van voertuigen in een voertuigvloot gedurende de productlevenscyclus. Een specifieke toepassing van belang is end-of-line kwaliteitscontrole testen van voertuigen, gebaseerd op NVH (Noise, Vibration and Harshness, d.i. geluid, trillingen en schrilheid) metingen. Machine learning en deep learning-technieken ...
Een stap voorwaarts in voorspelling, kartering, acceptatietesten en kosteneffectieve vermindering van spoorweglawaai en trillingen KU Leuven
QuieterRail aims to introduce a step change in predicting and mapping railway noise and vibration, in the acceptance testing of rolling stock, and in promoting cost-effective noise mitigation.
The established TWINS-based approach for rolling noise is extended to include curves. Squeal noise models are developed including flanging noise and multiple wheel-rail contact points. Proposals are made for improving the CNOSSOS curve noise factor ...
Metamaterialen voor Trilling en Geluidsreductie KU Leuven
METAVISION aims to reconcile two conflicting trends. On the one hand, people become increasingly aware of the negative health impact of excessive noise and vibration exposure. On the other hand, every kilogram of mass removed from the logistics chain has a direct economic and ecological benefit. Current noise and vibration solutions still require too much mass or volume to be practically feasible, particularly for lower frequencies. There is ...
Softwaretools voor bodemvibratie en auralisatie voor toepassing in spoorwegen KU Leuven
SILVARSTAR brings together a unique consortium of six leading industrial and academic partners who contribute excellence in noise and vibration modelling (ISVR, KU Leuven), engineering consulting (Vibratec, Wölfel), software development for environmental impact studies (Wölfel) and for auralisation and visualisation (EMPA), as well as dissemination of collaborative project results to the European rail manufacturing industry (UNIFE).
The ...
Modellering van geluid en trillingen geïnduceerd door turbulente grenslagen: gebruik van een Gegeneraliseerd Corcos-model KU Leuven
De PhD-student zal de hybride evaluatie van het breedbandige akoestische gedrag van lichtgewichte materialen uitvoeren, met een focus op het gebruik in transportvoertuigen, gebruikmakende van deels overlappende frequentiesets met ray tracing voor de midden tot hoge frequenties en een alternatieve deterministische aanpak voor de lage tot middenfrequenties. Voor de deterministische methoden worden state-of-the-art implementaties ...
Wereldwijde akoestische interactie en psychoakoestische impact van de autonome voertuigen in binnen- en buitengeluid KU Leuven
Future urban mobility is envisioned with electrified vehicles (xEV) with driving assistance systems (such as autonomous vehicles, AV) coexisting with other road users like pedestrians and cyclists, resulting in smart and sustainable cities with less air and noise pollution.
However, one of the most significant problems with xEV in urban areas is the lack of noise. The noise reduction of vehicles has been very welcomed by society but ...
Ontwikkeling en validatie van een golfgebaseerde techniek voor voorwaartse en inverse simulatie van vibro-akoestische problemen met trimmateriaaldemping. KU Leuven
De voorbije jaren heeft vibro-akoestiek een belangrijke rol verworven in de maakindustrie. Deze evolutie kwam op gang door groeiende klantvereisten, die een bepaald geluid met kwaliteit associ\"eren, en door steeds strengere reglementering op het afgestraalde geluid van producten en de menselijke blootstelling aan geluid en trillingen. Ook belangrijk is de trend naar lichtgewichtmaterialen, aangespoord door een toegenomen ...
Virtuele voertuig geluids- en trillingspredicties gebruik makende van component gebaseerde Tranfer Path Analysis TPA KU Leuven
Het doel van dit doctoraat (PhD) is om component gebaseerde TPA verder te ontwikkelen en te valideren. Deze methodiek laat toe voorspellingen te doen zeer vroeg in het ontwikkelingsproces, gezien deze gebaseerd zijn op een combinatie bronmodellen, die experimenteel op een testbank geschat zijn, en experimentele of numerieke overdrachtsfuncties. Op deze manier kan men de invloed op het geluid kwantificeren van elke ontwerp ...