Projecten
Hoe algoritmes de journalistieke instelling veranderen: Op zoek naar bewijs van redacties en hun innovatielabs KU Leuven
Hoe algoritmen de journalistieke instelling veranderen: Op zoek naar bewijs van redacties en hun innovatielabs
Digitalisering heeft nieuwsredacties de laatste jaren ingrijpend veranderd: journalisten maken bijvoorbeeld steeds meer gebruik van hulpmiddelen om nieuws te verzamelen, te schrijven, te verifiëren en te verspreiden. Deze tools, in de vorm van algoritmes, zijn latent aanwezig in het nieuws-ecosysteem en nemen de vorm aan van ...
Op zoek naar ‘deliberatieve journalistiek’ in China: Nieuwsmedia, milieukwesties en ngo’s KU Leuven
Klimaatverandering is een urgent ‘wicked problem’ van onze tijd. Gezien de huidige controverses rond klimaatverandering, maakt communicatie deel uit van de probleemdefiniëring en van de oplossingen. Als toonaangevende opkomende economie en 's werelds grootste uitstoter van broeikasgassen oefent China steeds meer invloed uit op het mondiale klimaatbeheer. Begrijpen hoe klimaatverandering wordt weergegeven door Chinese media en hoe actoren ...
Wanneer gegevens en Journalistiek Collide: Sourcing Practices en kennis Production in Data Journalism Universiteit Gent
Onderzoek naar de wijze waarop innovatieve journalistiek gebruik maakt van databestanden en kwantitatieve methoden om nieuws te verzamelen, te bewerken, te analyseren en te visualiseren. Centraal staat de rol van datajournalistiek in relatie tot accountability en het democratisch potentieel van de methode. Het openstellen van tradtioneel gesloten kanalen voor nieuwsproductie voor het publiek waarbij dat publiek mee het onderzoek mogelijk ...
(De)constructie van het nieuws over gezondheid: een transdisciplinair onderzoek naar berichtgeving over senioren-gerelateerde thema’s. Universiteit Gent
Op basis van een transdisciplinaire samenwerking tussen communicatiewetenschappen, sociolinguïstiek, geneeskunde en sociologie, onderzoekt dit project de impact van het fel gewijzigde medialandschap op de nieuwsberichtgeving over gezondheid, met een focus op senioren-gerelateerde thema’s. Vanuit een holistisch perspectief wordt de rol van verschillende stakeholders geanalyseerd: de farmaceutische industrie, beleidsinstanties, nieuwsmedia, ...
Samenwerking in de media: de impact van interthinking en distributive cognition op nieuwsproductieprocessen. Universiteit Gent
De centrale onderzoeksvraag van het project is: welke componenten (inclusief interthinking) spelen een centrale rol in de distributie van cognitie bij media en nieuwsproductie en hoe krijgen deze componenten een structurele plaats in de interactie? Het project analyseert segmenten van een corpus van 200 uur aan redactievergaderingen waarin media producten werden geplan, ontwerpvoorstellen werden bediscussieerd en updates en revisies werden ...