Projecten
Productiviteit, constructionalisatie en "expressieve" constructies: over veranderingen in productiviteit in het Belgische en Nederlandse 19de- tot 21ste eeuwse Nederlands Universiteit Gent
Het project richt zich tot op de studie van veranderingen in de productiviteit van twee clusters van "expressieve" constructies in het Belgische en Nederlandse Nederlands sinds 1800, nl. binominale constructies van het schat van een kind-type en intensifiërende resultatieven zoals Hij werkte zich dood. Het doel is om meer klaarheid te scheppen over de relatie tussen productiviteit en constructionalisatie.
Klassiekers in de klas. Nederlandse literaire klassiekers in het secundaire onderwijs in Vlaanderen en Nederland. KU Leuven
Van ‘Ken u klassiekers!’ tot ‘Fuck de canon’. De literaire canon leidt zowel in Vlaanderen als Nederland tot veel discussie. Aangewakkerd door de recente onderwijshervormingen, richt het debat zich nu, zowel in de media als academische kringen, vooral op de positie van Nederlandstalige literaire klassieken in het secundair onderwijs. Hoewel er consensus lijkt te bestaan over de noodzaak om klassiekers in de klas te behandelen, lopen de ...
Strategieën voor 'bordermanagement': de evolutie van de grenzen tussen de Habsburgse Nederlanden en de Nederlandse Republiek, 1580-1660. KU Leuven
De doctoraatsthesis ‘Lawful Limits. Border Management and the Formation of the Habsburg-Dutch Boundary, ca. 1590-1665’ onderzoekt de territoriale scheiding van de vroegmoderne Nederlanden. Het onderzoek focust op de Tachtigjarige Oorlog en de eerste jaren na het einde van dit conflict, waarbij de aandacht vooral uitgaat naar de actoren die hebben bijgedragen tot de vorming van de grens tussen de Habsburgse Nederlanden en de Republiek der ...
Blackface burlesques: geracialiseerde Onderwerping in het Nederlands Popular Performance Culture, 1770-1840. Universiteit Gent
De oorsprong van Nederlandse blackface vermaak wordt doorgaans gesitueerd in de tweede helft van de negentiende eeuw, wanneer Anglo-Amerikaanse minstrelgroepen in Nederland arriveerden. Het dragen van zwarte make-up was in Nederland volgens onderzoekers al honderden jaren een gangbare theaterpraktijk, maar het zou pas halverwege de negentiende eeuw gebruikt worden om zwarte mensen te stereotyperen. “Blackface Burlesques” zal laten zien dat ...
Een longitudinaal onderzoek naar de predictieve validiteit en generaliseerbaarheid van drie toetsen "Nederlands voor academische doelen". KU Leuven
Deze studie richt zich op de predictieve validiteit en generaliseerbaarheid van Nederlandse taaltests voor academische doeleinden (LAP). Deze studie zal de drie belangrijkste Nederlandse taaltests die momenteel in gebruik zijn, kritisch bestuderen: het Nederlandse Staatsexamenprogramma 2 (SE), ITNA en PTHO.
Volgordevariatie binnen de tweeledige werkwoordelijke eindgroep in het Nederlands. Een diachroon corpusonderzoek van werkwoordsvolgorde met speciale aandacht voor concomitante volgordeverandering Universiteit Gent
Maken kleine woorden het verschil? Een onderzoek naar de effecten van genderneutrale pronomina op mentale genderrepresentaties en percepties van tekstkwaliteit in het Nederlands, Frans en Noors Universiteit Gent
Hoewel genderneutrale pronomina van de 3de persoon (P3P) steeds vaker opduiken in mediadiscours, is onderzoek naar de interpretatie en evaluatie ervan door lezers nog schaars. Dit project beoogt daarom een reeks experimentele studies in 3 talen waarin recent genderneutrale P3P zijn geïntroduceerd: Nederlands, Frans en Noors. In deze talen onderzoeken we 3 mogelijke gebruiksvormen van genderneutrale P3P: (1) voor specifieke verwijzing naar ...
Alternanties tussen directe en prepositionele objecten in het Nederlands. Een diepgaande, datagedreven benadering van variatie in argumentrealisatie. KU Leuven
Bij een groot aantal vrij diverse Nederlandse werkwoorden heeft de taalgebruiker de keuze om het object als direct object (1) or prepositioneel object (2) uit te drukken.
(1) Dirk zoekt zijn sleutels.
(2) Dirk zoekt naar zijn sleutels.
(1) De koning regeert zijn volk.
(2) De koning regeert over zijn volk
Dit project zal onderzoeken wat de keuze van de taalgebruiker bepaalt tussen de optie in (1) en in (2). ...