Projecten
Over wetenschap, media en democratie. Universiteit Antwerpen
Culturele waarden in het nieuws: een vergelijkende inhoudsanalyse van nieuws over de Islam in de Europese pers. KU Leuven
Theatermaatschappij. Volkstalige literaire cultuur en de ontwikkeling van de vroegmoderne kennissamenleving in de Nederlanden, 1450-1650 Universiteit Gent
Tussen 1450 en 1650 werd de performatieve literaire wereld het centrum van het West-Europees mediasysteem. Performatieve literatuur werd ook het model bij uitstek voor de organisatie en overdracht van kennis. Dit project bestudeert de manieren waarop de instituties, actoren en media van de theatersamenleving van een vroegmoderne metropool als Antwerpen kennis en informatie opnamen, verwerkten en toegepasten.
Representaties van migratie in een veranderend Europa: De polariserende kracht van migratie als politiek instrument in online media en politieke vertogen - Wat kunnen we leren van de vluchtelingencrises van 2015 en 2022? KU Leuven
Democratie uitgebreid of bedreigd door technologie? Hoe het denken van Britse, Canadese en Australische parlementariërs over verleden en toekomst de televisieregulering transformeerde, 1950-1980 KU Leuven
De huidige politiek staat onder druk om digitale technologieën die de democratie bedreigen te reguleren. Deze urgentie voor politici om media te reguleren is echter niet nieuw, aangezien communicatie altijd de ruggengraat van de democratie heeft gevormd. Dit project onderzoekt hoe de veranderende omgang van politici met het verleden en de toekomst van communicatietechnologie hun regulering van televisie beïnvloedde. Het onderzoek berust op ...
De bedreigingen en mogelijkheden van een veranderende politieke informatie omgeving (Treatpie). Universiteit Antwerpen
The quest for young eyes. Aandacht voor nieuws bij jonge mensen in de Lage Landen KU Leuven
Dit proefschrift had als uitgangspunt de vaststelling dat aandacht voor nieuws bij jonge mensen afneemt. Meer precies, schetst recent surveyonderzoek een drievoudige shift in het nieuwsgebruik van de huidige jonge generaties: van meer naar minder nieuws, van offline naar online nieuws, en van professionele naar niet-professionele nieuwsbronnen. Onderliggend aan deze drie tendensen, was de bevinding dat nieuws geen substantieel onderdeel vormt ...