Projecten
Europese mediaplatformen: beoordeling van positieve en negatieve externe effecten voor de Europese cultuur Universiteit Gent
Hoewel mediaplatforms een rol kunnen spelen bij het versterken van een Europese identiteit, heeft de Europese dimensie in de mediageschiedenis zelden gedomineerd. De meeste webplatforms zijn eigendom van Amerikaanse bedrijven en de marktaandelen van films zijn verdeeld over nationale producties en invoer uit de Verenigde Staten en andere invloedrijke landen. Het door de EU gefinancierde EUMEPLAT-project zal een multidisciplinaire analyse ...
Vertegenwoordigers Vertegenwoordigen: Parlementen in transformerende mediasamenstellingen in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk tijdens de twintigste eeuw KU Leuven
De opkomst van de 'Technocelebrity'. De politiek van sociale expertise in de publieke carrières van Le Corbusier en Walter Gropius KU Leuven
Het project combineert expertise uit de moderne geschiedenis, architectuurgeschiedenis en mediageschiedenis om de relatie tussen experts en beroemdheid in de 20e eeuw te onderzoeken aan de hand van twee voorbeeldige architecten, Le Corbusier en Gropius. Het project gaat ervan uit dat zij, als TC's, sociale en politieke sleutelfiguren werden door het bundelen van discoursen die voordien niet met elkaar verbonden waren en dat de media en het ...
Aristocratische vrouwen in de wandelgangen van de politiek. Gender, seksuele moraal en de publieke sfeer in Wenen en Londen, 1814/15-1848. Universiteit Gent
Dit project onderzoekt in welke mate een toegenomen reikwijdte van de media aristocratische vrouwen deed conformeren aan de seksuele moraal van de middenklasse, waardoor zij van het politieke toneel verdwenen. Het vergelijkt het gebruik van seksuele moraal als een politiek wapen in het liberale Londen en in Wenen dat strenge censuur kende, en dit zowel van binnenin als van buitenuit.