Projecten
Mediawijs onderwijs met Media Didactica. Lerarenopleidingen activeren mediagebruik en kritische reflectie op de media. Universiteit Antwerpen
Wanneer en hoe dragen (sociale) media bij tot het professioneel keuzeproces van adolescenten? De ontwikkeling van het MAP model als een conceptueel kader om de rol van (sociale) media in professionele keuzes te beschrijven KU Leuven
Job ontevredenheid is een hedendaags probleem. Die ontevredenheid is vaak gelinkt aan een verkeerde beroepskeuze waarbij er een mismatch was tussen de vaardigheden van een persoon en de kenmerken van het beroep. Een cruciale periode waarin beroepskeuzes gemaakt worden is de late adolescentie. (Sociale) media zijn een belangrijke informatiebron voor adolescenten en zouden mogelijk adolescenten kunnen (mis)informeren. Toch bestaat er geen ...
Explaining adolescents' media use and differential susceptibility to the association between media use and risk behavior: a reinforcement sensitivity perspective. KU Leuven
Over het algemeen bestaat er consensus over de hypothese dat verschillende mensen verschillende media(-inhouden) selecteren en dat blootstelling aan deze inhouden verschillende mensen op een verschillende manier kan beïnvloeden. Doorheen de jaren zijn dan ook heel wat studies uitgevoerd naar de link tussen persoonlijkheid en mediagebruik enerzijds en de rol van persoonlijkheid in het verklaren van media-effecten anderzijds. De meeste van deze ...
Media als de ontbrekende schakel? Een comparatieve studie over de invloed van media op partijsteun. Universiteit Antwerpen
Kwispelt de staart met de hond? Vergelijkende studie nar de invloed van sociale media op traditionele media berichtgeving over politieke gebeurtenissen. Universiteit Antwerpen
(Mis-) Geïnformeerd door Sociale Media Influencers? Voordelen en Risico’s bij het Volgen van Politieke Sociale Media Influencers en de Modererende Rol van Mediageletterdheid KU Leuven
(Mis-)Geïnformeerd door Sociale Media Influencers? Voordelen en Risico’s bij het Volgen van Politieke Sociale Media Influencers en de Modererende Rol van Mediageletterdheid KU Leuven
Sociale media influencers, die aanvankelijk bekend stonden om marketing en reclame, maken steeds vaker gebruik van hun populariteit op platformen als TikTok, Instagram of Snapchat om hun standpunt over politieke en maatschappelijke onderwerpen te delen met een groot netwerk van volgers. Dit toenemende politieke engagement van social media influencers kan in een positief licht worden gezien, omdat het de politieke interesse en participatie kan ...