Projecten
Een wiskundig model en algebra voor competentieprofielen KU Leuven
Het doel dat voor de huidige studie wordt vermeld, is een ontwikkeling van het wiskundige model om competentieprofielen voor projectteams te berekenen. De belangrijkste onderzoeksvragen zijn: - Hoe kunnen competentieprofielen worden gebruikt om de projecten te bemannen? - Hoe kunnen competentieprofielen worden gebouwd met behulp van data-analyse? - Hoe kunnen competentieprofielen van projectteams worden beschreven met een wiskundig model? - ...
Ontwikkeling en evaluatie van iSTEM-competenties KU Leuven
Ondanks het hoge niveau van wiskunde en wetenschappen in het Vlaamse onderwijs, is er een probleem bij het integreren van deze abstracte studiegebieden en het gebruik ervan in technologie. Dit zorgt voor een demotivatie bij leerlingen voor wetenschaps- en ingenieursstudies en/of beroepen. Het doel van dit onderzoek rond geïntegreerde STEM-didactiek (Science, Technology, Engineering & Mathematics) is om jongeren het belang om wiskundige ...
Prentenboeken voorlezen om de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren: de bijdrage van prentenboek- en leerkrachtkenmerken KU Leuven
In dit doctoraatsproject staat het gebruik van prentenboeken om de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen (3-6-jarigen) te stimuleren centraal. Daarbij wordt bijzondere aandacht besteed aan de inhoudelijke en structurele kenmerken van prentenboeken die de wiskundige reflectie van en interactie met jonge kinderen ondersteunen. Het doctoraatsproject zal bestaan uit een reeks van empirische studies die kunnen worden uitgevoerd in zowel meer ...
De ontwikkeling van schattend rekenen in 5- tot 7-jarigen. KU Leuven
Hoewel schattend rekenen alomtegenwoordig is in ons alledaagse leven (Northcote & McIntosh, 1999) zijn veel volwassenen en kinderen hier toch verbazingwekkend slecht in (Siegler & Booth, 2005). Een systematische literatuurstudie (Hoofdstuk 2) toonde dat het meeste onderzoek naar schattend rekenen participanten had die ouder waren dan 8. Een beperkt aantal studies toonde echter aan dat schattend rekenen zich al ontwikkeld vanaf 5 jaar ...
Toepassingen van verfijnde psychometrische modellen voor (inter)nationale grootschalige toetsafnames KU Leuven
Dit proefschrift beslaat vier studies die verschillende aspecten van (inter)nationale grootschalige toetsafnames onderzoeken door standaard psychometrische modellen uit te breiden voor gericht onderzoek naar (a) mogelijke toetsfraude in high-stakes assessments; (b) veranderingen in de vaardigheden tijdens een toetsafname; (c) de statistische aanpak van ontbrekende antwoorden; en (d) extreme antwoordstijl in zelfgerapporteerde vragenlijsten. ...