Projecten
Lezen om te leren: Een diepgaande kijk in hoe studenten leren van academische teksten met behulp van eye-tracking. Universiteit Antwerpen
Hoe lezen en leren we? De ontwikkeling van het eyeRead R pakket. Universiteit Antwerpen
De geletterdheidsontwikkeling van nieuwkomers ontsluiten: leren voor het leven in formele, niet-formele en informele omgevingen KU Leuven
Initiatief om de wetenschappelijke betrekkingen tussen Euro en Afro in de 21e eeuw nieuw leven in te blazen KU Leuven
De voorgestelde fellowship maakt deel uit van een groter initiatief dat wil profiteren van opkomende kansen in de interacties tussen Europa en Afrika in het hoger onderwijs in de 21e eeuw om de onevenwichtigheden in de relatie opnieuw te bekijken en te herzien. De aanvrager zal werken op basis van vier brede doelstellingen: (1) bijdragen aan de ontwikkeling van een programma voor Afrikaans-Europese studies in samenwerking met de verschillende ...
Mechanismen van snelle woordherkenning bij het lezen van braille. KU Leuven
Hoe kan visuele prosodie kinderen helpen om expressiever luidop te lezen. Universiteit Hasselt
Oproep Lezen op school: Lees Wijs - 2de werkjaar Universiteit Gent
Verschillende nationale en internationale onderzoeken tonen aan dat de leesvaardigheid en leesmotivatie bij jongeren dalen. Eén van de voorwaarden om volwaardig te participeren in de maatschappij is en blijft echter een goede lees- en informatievaardigheid, bereidheid tot lezen en kritisch omgaan met informatie. In dit onderzoek wordt het project Lees Wijs van het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen geëvalueerd. Meer bepaald staan in dat project ...
De pedagogisch-didactische aanpak van begrijpend lezen in het lager onderwijs in Vlaanderen KU Leuven
Dit doctoraatsonderzoek concentreert zich op begrijpend lezen in het lager onderwijs. Het onderzoek haakt in op de Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) van 2021. Deze internationale studie brengt de leesprestaties van leerlingen in het vierde leerjaar in kaart en verzamelt contextuele informatie aan de hand van vragenlijsten voor leerlingen, hun ouders en leerkrachten. Vlaanderen nam tot dusver deel in 2006 en 2016 en ...