Projecten
De ‘i’ van CLIL. ‘Integratie’ in een context van Content and Language Integrated Learning: focus op de samenwerking tussen zaakvak- en vreemdetaalleraren en de consequenties van deze samenwerking voor de Pedagogical Practices. KU Leuven
CLIL is een onderwijsinnovatie die in Vlaanderen haar officiële intrede deed in september 2014. Het acroniem CLIL staat voor ‘Content and Language Integrated Learning’. In de naam zelf wordt dus gewezen op een vorm van ‘integratie’ tussen inhoud (content) en taal (language). Die integratie wordt ook wel aangeduid met de term ‘duale focus’: zowel de zaak(vak)inhoud als de vreemde taal (Vlaamse Regering, 2014, p. 7). Aangezien verondersteld ...
The differential role of cognitive and linguistic skills in the development of reading in Arabic language KU Leuven
The proposed longitudinal study will simultaneously target the core domains of the academic skill literacy, including word reading accuracy, fluency, phonological awareness, morphological awareness. It aims to investigate literacy development of children from kindergarten to second grade in order to learn about the predictors of and risks factors for specific reading disabilities. Firstly, there should be an identification of children at risk ...
Taalideologieën in wetenschappelijke teksten over Content & Language Integrated Learning (CLIL). Een sociolinguïstische en discoursanalytische benadering Universiteit Gent
Via vergelijkende kwantitatieve en kwalitatieve analyses onderzoek ik taalideologieën in wetenschappelijke teksten over CLIL. Hiervoor wordt bepaald (i) hoe CLIL gedefinieerd en gepromoot wordt in wetenschappelijke teksten; (ii) in welke mate wetenschappelijke teksten over CLIL in hun genre ‘hybride’ zijn.
Taalgrenzen en taallimieten in Language Making Vrije Universiteit Brussel
Spontane spraak als expressie van hersen(dys)functie: Natural Language Processing analyse KU Leuven
European Language Equality (ELE). Universiteit Antwerpen
Language games voor het taalonderwijs. Vrije Universiteit Brussel
OZR Opvangmandaat: Is CLIL voordelig voor iedereen ? Onderzoek naar de effectiviteit van Content and Language Integrated Learning in heterogene taalcontexten aanwezig in Brusselse scholen van de Vlaamse Gemeenschap. Vrije Universiteit Brussel
Learning (CLIL) steeds meer aan populariteit gewonnen in Europese
onderwijscontexten. De voordelen van CLIL-programma's zijn dan
ook goed gedocumenteerd. Hoewel de mate kan variëren afhankelijk
van de onderzoekscontext, resulteert CLIL vaak in een hogere
vaardigheid in de doeltaal (DT) van het programma, met weinig tot
geen nadelen voor wat betreft de ...
Tekstgebaseerde Natural Language Processing in de menselijke hersenen KU Leuven
Natural Language Processing (NLP) is een deelgebied van de kunstmatige intelligentie dat zich richt op het verwerken en interpreteren van menselijke taal. Met het recente succes van NLP methoden in een divers aantal toepassingsgebieden, zoals automatische vertaling en sentimentanalyse, rijst de vraag in hoeverre de schijnbaar mensachtige prestaties inderdaad lijken op de verwerking van taal in het menselijk brein. Neurologische studies van ...