Projecten
Ontmoeten van verschil in de reguliere klas: Participatief onderzoek met kinderen met een beperking en hun medestudenten in inclusief lager onderwijs Universiteit Gent
Studie 1 onderzoekt hoe 20 kinderen met een beperking het schoolgaan dagelijks ervaren. Studie 2 analyseert perspectieven van 30 peers zonder beperking in het inclusief onderwijs, met een focus op betekenissen van ‘een inclusieve klas’ en ‘verschil’. Studie 3 streeft naar implicaties m.b.t ethisch en participatief onderzoek met kinderen. Tijdens studie 4 creëren leerlingen met/zonder beperking samen een laagdrempelig boek.
Sociale Inclusie van kinderen met een beperking in Uganda - een photovoice studie. Universiteit Antwerpen
Voelen, denken, doen: Paden naar ouderlijk handelen bij kinderen met een ernstige meervoudige beperking KU Leuven
Magenta@Brussel: Magenta maakt een vertaalslag van haar bestaande aanbod voor ouders met een bijzondere nood omwille van een beperking of een chronische ziekte tussen 0 en 14 jaar naar de Brusselse context. KU Leuven
Magenta maakt een vertaalslag van haar bestaande aanbod voor ouders van kinderen met een bijzondere nood omwille van een beperking of een chronische ziekte tussen 0 en 14 jaar naar de Brusselse context. Magenta ontwiikelt hiervoor ondersteunende tools samen met de ouders uit Brussel en vanuit het gebruikersperspectief.
Het onderzoeken van de voorlopers en de factoren geassocieerd met gedeelde aandacht in mensen met een ernstige verstandelijke en meervoudige beperking. KU Leuven
Onderwijs voor leerlingen met een ernstig meervoudige beperking (EMB). Universiteit Antwerpen
Bestelbon onderzoek beleidsparticipatie personen met een verstandelijke beperking Universiteit Gent
Dit project gaat op zoek naar wetenschappelijk onderbouwd handelen om de participatie van kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking te ondersteunen. Daar worden een aantal standpunten permanent aangewend en getoetst:
Naar een beter begrip van parentale burn-out bij ouders van kinderen met een autismespectrumstoornis of cerebrale parese: Een multi-methode, multi-informant benadering Universiteit Gent
Parentale burn-out (PB) komt voort uit een langdurige blootstelling aan opvoedingsstress. Aangezien het ouderschap van kinderen met een autismespectrumstoornis of cerebrale parese gepaard gaat met specifieke uitdagingen, wil dit project onderzoeken in welke mate deze ouders PB ervaren en welke ouder, context- en kindfactoren en temporele dynamieken een rol spelen om de balans van opvoedingsstress naar PB te doen overhellen.
Transito Educative: een studie naar de impact van schooltransitieprogramma‘s in detransities naar secundair onderwijs voor kinderen met een lage social-economische status. Universiteit Gent
Het transitieproces van basis- naar secundair onderwijs vormt wereldwijd een eerste bottleneck in onderwijstrajecten, wat leidt tot een vaak beperkt succes in het voleindigen van het secundair onderwijs. Deze studie beoogt om vast te stellen of en op welke wijze onderwijsprogramma‘s die in Uruguayaanse scholen geïmplementeerd worden om de transities van basis- naar secundair te bevorderen hun doel bereiken, in het bijzonder voor kinderen met ...