Projecten
Avatar:duurzaam transport bevorderen en knelpunten in belangrijke netwerkinfrastructuren wegnemen KU Leuven
De massale onderexploitatie van binnenwateren (IWW) in het Noordzeegebied, vooral in en rond stedelijke omgevingen, biedt kansen voor technologische innovaties. Dit project heeft tot doel emissievrije geautomatiseerde schepen in te zetten die elk uur verkeer kunnen doen tussen de stedelijke consolidatiecentra buiten de stad en binnenstedelijke hubs, met de nadruk op de distributie van gepalletiseerde goederen en afvalteruggave.De gemiddelde ...
Europees trainings- en onderzoeksnetwerk over autonome binnenvaartschepen voor slimme binnenvaart KU Leuven
According to the European Commission, passenger transport is projected to increase 42% by 2050, and freight transport up to 60%. Needless to say, this puts an enormous burden on transport networks and our environment. Compared to other modes of transport – which often face congestion and capacity problems – inland waterway transport is characterised by reliability, energy efficiency and a capacity for increased use. More than 37,000 km of ...
Richting dynamische vaarkaarten voor sterk geautomatiseerde binnenvaart KU Leuven
De huidige vaarkaarten in de binnenvaart, en bij uitbreiding het Inland Electronic Chart Display Information System (Inland ECDIS) dat additionele sensor informatie bovenop de kaarten legt en deze vervolgens visualiseert, kunnen niet dynamisch aangepast worden. Bovendien worden deze extra data lagen, bijvoorbeeld afkomstig van een Radar sensor, niet gedeeld tussen verschillende vaartuigen en systemen. Dit, in combinatie met het gebrek aan een ...
Innovatiegedreven Europees samenwerkingsverband voor de binnenvaart KU Leuven
IW-NET will deliver a multimodal optimisation process across the EU Transport System, increasing the modal share of IWT and supporting the EC’s ambitions to reduce transport GHG emissions by two thirds by 2050. Enablers for sustainable infrastructure management and innovative vessels will support an efficient and competitive IWT sector addressing infrastructure bottlenecks, insufficient IT integration along the chain and slow adoption of ...
Nieuwe binnenvaartconcepten voor het effectief verplaatsen van containervracht (NOVIMOVE). Universiteit Antwerpen
Autonome binnenvaart KU Leuven
Autonomous Inland Shipping (AIS) kan helpen bij het oplossen van een groot aantal sociaal-economische problemen. Niet in de laatste plaats moet een duurzame oplossing worden gevonden voor de toenemende logistieke transportsector - Europa verwacht een toename van 50% vracht in EU-havens tegen 2030. Een van de belangrijkste doelstellingen van de Europese Commissie is echter het aanpakken van de klimaatverandering. Daarom wil de EG onder meer ...
Platform voor de uitvoering van het actieprogramma voor binnenvaart (Platina4action). Universiteit Antwerpen
Optimale sensorfusie voor autonome binnenvaart KU Leuven
Autonome schepen voor de binnenvaart zullen een oplossing bieden voor tal van sociaal-economische problemen. Terwijl de binnenvaartsector lijdt onder een uitstroom van verladers en een gebrek aan investeringen in nieuwe schepen resulterend in het gebruik van ouderwetse binnenvaartontwerpen, moet er een duurzame oplossing worden gevonden voor de steeds groter wordende logistieke transportsector, bijvoorbeeld Europa verwacht tegen 2030 een ...
GNSS, INS, Stereo Camera en LIDAR Sensorfusie en Perceptie voor Autonome Binnenvaart KU Leuven
Ten gevolge van de trend naar groenere industrieën en lagere operationele kosten is er een hernieuwde interesse in het transporteren van goederen via het binnenwater. De loonkosten vormen momenteel echter ongeveer 30% van de operationele kosten. Het autonoom maken van de schepen zou daarom de kosten aanzienlijk kunnen verlagen. Autonome scheepvaart over binnenwater vereist echter een zeer nauwkeurige lokalisatie vanwege de beperkte ...