Publicaties
Gekozen filters:
Gekozen filters:
Inclusief hoger onderwijs vanuit een internationaal, Vlaams en praktisch perspectief. Vrije Universiteit Brussel
Sinds de Salamanca Verklaring op de UNESCO-conferentie betreffende het onderwijs aan personen met een beperking in 1994, zijn al heel wat initiatieven genomen om het onderwijs meer inclusief te maken. Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (New York, 2006; door België geratificeerd op 2 juli 2009) heeft deze verklaring niet alleen krachtiger, maar ook bindend gemaakt. Artikel 24 van deze conventie behandelt het recht op ...
Inclusief onderwijs : hoe, wat en waarom? Universiteit Gent
Diversiteit en inclusie zijn tegenwoordig buzzwords. Maar wat betekenen ze nu eigenlijk? Kort gezegd: diversiteit is het erkennen van de verschillen die bestaan tussen mensen, inclusie is omgaan met deze verschillen. Onderwijs is de hoeksteen van onze samenleving en van scholen en leerkrachten wordt vandaag verwacht dat ze positief omgaan met de aanwezige diversiteit. We merken echter dat sommige jongeren uit de boot dreigen te vallen. De ...
Ontwikkeling en validering van een sociaal netwerk instrument om de samenwerking van leerkrachten in het kader van inclusief onderwijs te meten en versterken Universiteit Antwerpen KU Leuven
A social network approach provides a valuable framework to assess and strengthen teacher collaboration, which is considered important in realizing inclusive education. However, to our knowledge. there is no research that has used a social network approach to measure and strengthen teacher collaboration in the context of inclusive education. Therefore, this study aims to develop and validate a social network instrument that provides teachers, ...
Samen bouwen aan meer inclusief onderwijs : relevante inzichten voor de lerarenopleiding KU Leuven
De implementatie van inclusief onderwijs (IO) staat hoog op de onderwijsbeleidsagenda van Vlaanderen en Nederland. In beide landen werden wetgevingen ingevoerd (M-decreet, Wet op Passend onderwijs) om de implementatie ervan te bevorderen. De implementatie van dit meer inclusieve beleid wordt door leraren als uitdagend ervaren (Ledoux & Waslander, 2020; Struyf et al., 2019). Om meer zicht te krijgen op de processen die schuilgaan achter de ...
Samen op weg naar meer inclusief onderwijs Universiteit Antwerpen
The move to include students with special educational needs (SEN) in mainstream education is one of the priorities of educational reform agendas in many countries. In Flanders (Belgium) the aim is to implement a more inclusive school system, but it faces resistance from practitioners. The aim of this study is twofold: (1) to compare teachers’ student-specific self-efficacy levels in relation to students with and without SEN, and examine the ...
Inclusief onderwijs : een overzicht vanuit de literatuur KU Leuven
Over de hele wereld voltrekken zich beleidsontwikkelingen en praktijken ten aanzien van inclusief onderwijs. Er werden reeds verschillende overzichtsartikelen over inclusief onderwijs geschreven, maar wat ontbreekt is een overzicht van onderzoek naar (aspecten van) inclusief onderwijs. Een samenvatting van eerdere overzichtsartikelen kan beleid, praktijk en onderzoek naar inclusief onderwijs inspireren. Een analyse van literatuur leidde tot vier ...
Ontwikkeling en validering van een sociaal netwerk instrument om de samenwerking van leerkrachten in het kader van inclusief onderwijs te meten en versterken Universiteit Antwerpen
Een sociale netwerk benadering biedt een waardevol en innovatief kader om de samenwerking van leerkrachten in het licht van inclusief onderwijs in kaart te brengen en versterken. Het doel van deze studie is daarom het ontwikkelen en valideren van een sociaal netwerk instrument dat leerkrachten, schoolteams en onderzoekers inzicht verschaft in de samenwerking van leerkrachten in het kader van inclusief onderwijs. Betreffende de ontwikkeling, ...